TOP

België krijgt nieuwe wetgeving rond uitverkoop

In België is half mei van dit jaar een nieuwe wet voor handelspraktijken en consumentenbescherming ingevoerd. De sperperiode wordt door deze wet verkort. Moet Nederland ook wetgeving krijgen om de uitverkoop te regelen?

De Belgische wetgeving wordt nu aan de Europese richtlijnen over oneerlijke handelspraktijken aangepast. De nieuwe wet maakt deel uit van het federale KMO-plan. Het KMO staat voor Kleine of Middelgrote Ondernemingen, in Nederland is dat het Midden- en KleinBedrijf (MKB).

Kortere sperperiode
De sperperiode voorafgaand aan de koopjesperiode voor kleding, schoenen en lederwaren wordt door de nieuwe wet verkort. In het verleden startte de sperperiode op 15 mei en 15 november. De sperperiode gaat vooraf aan de jaarlijkse opruiming, die in Vlaanderen ‘koopjesperiode’ of ‘solden’ wordt genoemd. Tijdens de sperperiode mag er geen reclame gemaakt worden voor prijsverlagingen. Vanaf nu start de sperperiode drie weken later, namelijk op 6 juni en 6 december. De koopjesperiode van juli en januari blijven onveranderd.

Daarnaast wordt het verbod op koppelverkoop opgeheven, conform de huidige Europese wetgeving. Het blijft wel mogelijk om aanbiedingen te beoordelen op oneerlijke praktijken. De regels rond prijsaffichage worden vereenvoudigd. Ook de regels voor verkoop op afstand zijn versoepeld om zo de elektronische handel te stimuleren. Verkoop met verlies blijft verboden.

Modedetaillisten
De Unie van Zelfstandige Ondernemers (UNIZO) en de bij haar aangesloten modekoepel Mode Unie hadden aangedrongen op een snelle publicatie van de nieuwe wetgeving vanwege de seizoensplanning van de modedetaillisten.

UNIZO kan zich vinden in de nieuwe wet handelspraktijken. De grootste Vlaamse ondernemersorganisatie staat achter de sperperiode, omdat het verbod om prijsverminderingen aan te kondigen tijdens die periode voorkomt dat grote spelers de koopkracht van de consument al voor de solden ‘uitputten’. Zo zouden ze immers de kleinere modewinkels treffen die de soldenomzet nodig hebben om nieuwe collecties te kopen. De organisatie roept de controlediensten op om de nieuwe wet beter te doen naleven dan de oude. In het verleden moest UNIZO meer dan eens naar de rechtbank stappen omdat grote moderetailers herhaaldelijk de sperperiode overtraden.

Ook in Nederland?
Wil van Kerckhoven, eigenaar van Shoefashion.nl in Tilburg, vraagt zich af waarom dit in België wel kan en in Nederland niet. Bij Shoemail pleit hij ervoor om dit nogmaals op de agenda van CBW/Mitex en MKB Nederland te zetten.

Wat is uw mening? Moet er in Nederland ook wetgeving komen rond de uitverkoop? Hieronder kunt u reageren.