TOP

Belgen kopen kleding en schoenen vooral in ketens

In België is het marktaandeel van de ketens voor kleding, schoenen en lingerie is het afgelopen jaar gestegen. Dat van de zelfstandige zaken daalde lichtjes. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau GfK.

Het aandeel kleding dat verkocht wordt in ketens steeg van 40 procent in 2007 naar 43 procent in 2008. Voor schoenen was er sprake van een stijging van 27 procent in 2007 naar 33 procent in 2008, lingerie steeg van 34 procent in 2007 naar 37 procent in 2008. Bij zelfstandige zaken daalde het aandeel kleding van 30 procent in 2007 naar 28 procent in 2008, en voor schoenen van 37 procent naar 33 procent. Alleen bij de verkoop van lingerie was er een stijging van 19 procent naar 20 procent. In totaal wordt er in België jaarlijks voor 2,3 miljard euro aan kleding omgezet, voor 852 miljoen euro aan schoenen en voor 306 miljoen euro aan lingerie. Aldus cijfers van de SER.