TOP

Bedrijven steeds professioneler met social media

Social media als Twitter, Hyves en Facebook worden steeds vaker ingezet door bedrijven om in contact te komen met de doelgroep, ook in de schoenenbranche. Volgens de recente top 100 van Social Embassy doen bol.com, Rabobank en Hema dit momenteel het beste.

Merken zetten massaal social media in om in contact te komen met hun doelgroep. Tweederde van de bedrijven is aanwezig op Twitter, Hyves, LinkedIn, Facebook, YouTube of heeft een weblog. Dit is een verdubbeling in minder dan een jaar tijd. Daarnaast pakken bedrijven het ook steeds professioneler aan blijkt uit het onderzoek. Het populairst zijn Twitter, LinkedIn en YouTube. Het aantal LinkedIn Company profiles is explosief gegroeid van 4 naar 40 procent. Ook Facebook is bezig met een opmars. De voornaamste redenen waarom bedrijven actief zijn in social media zijn marketing, pr, service en verkoop.

Actief
Social Embassy maakte een top 100 van de Nederlandse bedrijven die het meest actief zijn via social media. De top 3 wordt gevormd door Bol.com, Rabobank en Hema. Bol.com is volgens de onderzoekers niet alleen aanwezig op alle grote social media netwerken, maar weet ook meer leden en fans te werven en betrekken bij haar activiteiten. Hema staat als nieuwkomer op de derde plaats.

Mode
In de top 10 vinden we geen specifieke bedrijven uit de schoenenbranche.Postorderbedrijf Wehkamp.nl staat op de negende plaats en verder staat in de top 100 C&A op de 36e plaats. Dit betekent niet dat bedrijven in de schoenenbranche niet actief zijn op social media, maar ze behoren niet tot de top 100 grootste adverteerders.

Onderzoek
Het is de derde editie van de Social Media Monitor, het onafhankelijke onderzoek naar de aanwezigheid en inzet van social media door de top 100 van adverteerders. De merken zijn beoordeeld op aanwezigheid, content, authenticiteit, activiteit en interactiviteit op sociale media. De monitor wordt uitgevoerd door Social Embassy.