TOP

Banken verwachten krimp retailsector in 2023

De dalende koopkracht in combinatie met steeds hogere kosten voor huur, energie, inkoop, transport en personeel zullen volgend jaar voor verdere druk op de marges in de retailsector zorgen. Dat concludeert ABN Amro in de sectorprognose Retail 2022-2023.

Foto: Hindrik Sijens via Flickr

In 2023 verwacht ABN Amro voor de gehele sector dan ook een krimp van een 0,5 procent. Terwijl kledingwinkels (+15%) dit jaar goede zaken deden, drukken de stijgende kosten op de marges. In 2023 wordt daarom een lichte groei (+2%) verwacht. Schoenenwinkels presteerden dit jaar weliswaar goed met een groei van 10 procent, maar kampen vooral met concurrentie van online aanbieders. Hierdoor wordt in 2023 slechts een lichte groei van 1 procent verwacht.

Omzetgroei door prijsstijgingen

Volgens ING Research komt de omzetgroei van de detailhandel in 2023 uit op circa 2,5 procent, fors lager dan in 2022 (+7,5%). De omzetgroei is uitsluitend te danken aan de (gedeeltelijk) doorgevoerde prijsstijgingen; de aanhoudende druk op de consumentenbestedingen leidt tot een verdere volumekrimp (-1%). De verwachting is dat de prijsstijgingen volgend jaar minder groot zullen zijn (+3,5% versus +7% dit jaar). In het food segment is de volumekrimp met 1 procent naar verwachting lager dan in het non-food segment (-2%). Hogere prijzen resulteren in beide segmenten wel in omzetgroei: 4 procent in food retail en 1 procent in non-food retail. De omzetkrimp van ongeveer 5 procent in het online segment in 2022 slaat in 2023 om in een groei van 5 tot 10 procent.