TOP

Bamboe als basis voor lifestylemerk: dit zijn de plantaardige sneakers van Bamburista

Het in juni gelanceerde Bamburista maakt duurzame en diervriendelijke sneakers van een bijzonder materiaal: bamboe. Daarmee willen ondernemers en zussen Claire, Lisa en Jessica de Bruijn de wereld veroveren, te beginnen met hun thuisstad Den Haag.

Foto: Bamburista

In de Papestraat in Den Haag zit sinds kort een bijzondere schoenenzaak, Bamburista. Opvallend is dat alles er van bamboe is. Niet alleen de vloer en de meubels, maar ook de schoenen die er worden verkocht. Met dat concept trekken oprichters en zussen Claire (29, rechts op de foto), Lisa (26, midden) en Jessica (24, links) de Bruijn bij de lancering in juni 2021 landelijk de aandacht. De oudste twee hebben al een bedrijf in de Papestraat, de biologische matchabar Hug the Tea, waar ze matchadrankjes en -gerechten serveren en hun gelijknamige theemerk verkopen. Hug the Tea levert ook aan de wholesale. Het verhaal van Bamburista begint als de ondernemers op een beurs in gesprek raken met een tapijtmaker, die kleden van bamboevezels verkoopt. “We liepen al een tijdje rond met het idee om naast Hug the Tea nog een ecologisch concept op te zetten. Het bedrijf was succesvol en we hadden de middelen om te investeren”, blikt Lisa terug. “Toen we ontdekten dat je stof kunt maken van bamboevezels, was de keus om daar een merk omheen te bouwen snel gemaakt. Bamboe is mooi én duurzaam. Het is sterk, neemt ontzettend veel CO² op en heeft maar weinig water en geen chemicaliën als kunstmest of bestrijdingsmiddelen nodig om te groeien.”

Sterk als staal, zacht als satijn

Bamboestof is niet nieuw; er zijn al merken die er kleding, ondergoed of sokken van maken. Zij gebruiken echter vaak een blend van bamboe en kunstvezels. “Dat wilden we niet”, vertelt Jessica, die zich bij haar zussen heeft gevoegd en verantwoordelijk is voor de sourcing en winkel. Lisa houdt zich bezig met marketing en sales, en Claire doet de PR. “Een tweede punt was dat we onze eigen kleuren wilden kiezen, hippe kleuren.” Daarop besluiten ze in samenwerking met een Aziatische weverij een eigen en inmiddels gepatenteerde canvassoort te ontwikkelen, BmGuya. Dat proces neemt drie jaar in beslag. Het resultaat is een materiaal met bijzondere eigenschappen, zegt Lisa. “BmGuya is sterk als staal en zacht en glanzend als satijn.”

(Tekst gaat verder onder foto’s)

De eerste collectie van Bamburista bestaat uit twee sneakermodellen voor mannen (maat 40-46) en vrouwen (maat 35-42), met prijzen tussen de 109 en 129 euro. Inmiddels zijn daar espadrilles bij gekomen. De schoenen zijn veganistisch en bijna volledig van plantaardige materialen gemaakt. De zolen zijn van 95 procent natuurrubber, de veters van biologisch katoen en de lijm is op waterbasis. Jessica: “Het rubber voor onze zolen wordt gewonnen uit rubberbomen. Dat sluit mooi aan bij het bamboeverhaal.” De collecties worden in Oost-Europa geproduceerd. Eind 2020 zijn de prototypes klaar en kunnen de schoenen in productie worden genomen. Het is geen toeval dat het eerste product van Bamburista een sneaker is. De zussen zijn dol op schoenen én komen uit een bekende schoenenfamilie. De familie De Bruijn zit al sinds 1926 in het vak, eerst met de import van schoenen en leer, en sinds 1992 met het merk Blackstone. CEO Dick de Bruijn is hun oom. Al is Bamburista geen schoenen- maar een lifestylemerk, benadrukken ze. Op termijn willen ze ook kleding, tassen en interieurartikelen toevoegen. Vandaar de naam, zegt Jessica, een afgeleide van het woord ‘barista’. “Wat zij met koffie doen, doen wij met bamboe”, legt ze uit. Lachend: “En in de brandstore kunnen mensen komen ‘proeven’.”

Green Deal

Naast de winkel en webshop richt Bamburista zich op de wholesale. Dick Groen, de nieuwe agent van het merk, neemt de verkoop in Nederland en België voor zijn rekening (dick@bamburista.nl). In eerste instantie richten de zussen zich alleen op dealers binnen de Benelux, maar uiteindelijk willen ze de grens over. “Naar Duitsland, Frankrijk, Italië en de Verenigde Staten”, somt Lisa op. “Bewuste consumenten heb je overal. Helaas hebben we de internationale uitbreidingsplannen op de lange baan moeten schuiven, omdat er dit seizoen zo weinig beurzen zijn.” De ondernemers zetten in op een mix van duurzame conceptstores en ‘reguliere’ mode- en schoenenzaken. Bamburista kan direct uit voorraad leveren, met een minimale orderafname van 48 paar. Als bonus hebben de zussen een speciaal arrangement voor inkopers, de zogenaamde Green Deal, met een overnachting en – uiteraard – een ontbijt en een kop matcha bij Hug the Tea. “In 2015 openden we met Hug the Tea de eerste matchabar in Nederland”, zegt Lisa. “Nu denken we opnieuw een gat in de markt te hebben gevonden. Niet alleen omdat de bewustwording rondom de klimaat- en milieuproblematiek steeds verder toeneemt, maar ook omdat we met Bamburista echt iets nieuws brengen.”

Dit artikel is verschenen in Schoenvisie 7, die op 7 september is uitgekomen.


Neem nu een totaalabonnement op Schoenvisie

Ook de printedities van Schoenvisie ontvangen? Sluit dan nu een totaalabonnement af. 

Naast 24/7 toegang tot alle exclusieve content op de website krijg je dan ook het prachtige magazine thuisbezorgd met elk seizoen de allernieuwste kleurkaarten. Daarnaast profiteer je als abonnee van mooie kortingen op webinars en events.