TOP

Bama start insolventieprocedure in eigen beheer: ‘Noodzakelijk om deze stap te zetten’

Schoenverzorgingsspecialist Bama heeft op 1 februari een insolventieprocedure in eigen beheer geopend. Dat is volgens CEO Stefan Rassau goed nieuws. “Er is een plan om Bama weer winstgevend te maken. Dit is de enige manier om de daarvoor noodzakelijke herstructurering door te voeren.”

Foto: Arek Socha via Pixabay 

De Bama Group diende afgelopen november een aanvraag in voor een insolventieprocedure onder zelfbestuur, die door de rechter werd goedgekeurd. Het betreft een gerechtelijke procedure die bedrijven in zwaar weer de mogelijkheid biedt om, onder toezicht, de zaken terug op de rails te krijgen. Dat proces is op 1 februari 2023 in gang gezet en wordt naar verwachting eind juni afgerond.

Enige manier

Bama kwam in de problemen door de pandemie en de algehele economische marktsituatie, in combinatie met het gebrek aan staatssteun tijdens de crisis, zegt CEO Stefan Rassau in een schriftelijke reactie. “Deze insolventieprocedure geeft ons de instrumenten om de voor ons bedrijf noodzakelijke herstructurering door te voeren. Het was de enige manier. Er is een plan om Bama weer winstgevend te maken. Dat dit nu in gang is gezet, is goed nieuws voor ons.”

‘Business as usual’

Armand Bienkens, salesmanager voor de Benelux, laat aanvullend weten dat alleen de Duitse organisatie op de schop gaat. De afdelingen in andere landen (o.a. Nederland, België, Luxemburg, Frankrijk, Spanje en Zwitserland) en de activiteiten via distributeurs wereldwijd vallen buiten de herstructurering. “Daar is het business as usual.” De productie en leveringen lopen gewoon door.

Besparen en groeien

Eerste pijler is kostenbesparing, al zijn daar geen grote strategische wijzigingen mee gemoeid. Wel wordt overwogen om enkele arbeidsplaatsen in Duitsland te schrappen en bepaalde activiteiten naar productielocaties in Polen te verplaatsen. Tweede pijler is groei. Middels een M&A-proces onderzoekt Bama de mogelijkheden van een fusie of overname. Het bedrijf wil investeerders aantrekken die de synergievoordelen en/of financiële middelen bieden om de beoogde transformatie te ondersteunen.

Gesteund door relaties

Bama wil de transitie maken naar een digitale organisatie. Het bedrijf investeert in de B2B-shop en verdere online ondersteuning voor de retailpartners en hun personeel, bijvoorbeeld in de vorm van trainingen. Verder wil Bama voortbouwen op de rebranding die drie jaar geleden werd ingezet, waarbij het merkimago en het assortiment werden opgefrist. Het management voelt zich in het proces gesteund door hun klanten en toeleveranciers. Rassau: “We zijn dankbaar dat we zulke goede relaties hebben. Een sterke basis om deze noodzakelijke transformatie door te voeren.”