TOP

Asics ziet omzet dalen maar winst toenemen in 2020

Ook voor Asics is 2020 een uitdagend jaar geweest. Het sportbedrijf zag de netto omzet met 7,3 procent dalen, maar de winst met 60,3 procent stijgen ten opzichte van het jaar ervoor. Dat blijkt uit de jaarcijfers van Asics Emea over 2020.

De uitdagende marktcondities, de sluiting van de eigen winkels en de winkels van retail partners vanwege Covid-19 hebben bij Asics geleid tot een daling van de omzet in 2020. Dat de winst toch kon stijgen, is grotendeels te danken aan ‘operationele efficiëntie’.

Daar staat tegenover dat het sportmerk ook goed nieuws te melden heeft. Asics noteerde een aanzienlijke groei in e-commerce, met een toename van 134,2 procent. Als onderdeel van haar digitale versnellingsplan introduceerde Asics nieuwe digitale services om meer mensen te ondersteunen in het online zoeken van de juiste producten. Daarnaast introduceerde Asics haar nieuwe virtuele hardloopevenement, de Asics World Ekiden, dat 56.000 deelnemers trok.

Marktaandeel

Ook op het gebied van bekendheid heeft Asics het in 2020 goed gedaan. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau NPD was Asics vorig jaar het nummer één hardloopmerk in Europa. Ook laten recente NPD data zien dat Asics in de landen Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Italië, en Spanje drie procent marktaandeel heeft gewonnen in de categorie hardloopschoenen boven 90 euro, twee procent in tennisschoenen en tien procent in indoorschoenen.

Uitdagend

Het jaar 2020 is wat betreft Carsten Unbehaun, chief executive officer van Asics Emea, een uitdagend jaar geweest. Toch is hij niet ontevreden. “Op basis van onze gezonde reserves zijn onze prestaties voor 2020 een bewijs van onze productinnovatie, onze digitale ontwikkelingen en ons gedisciplineerd financieel beheer. Samen met onze partners en onze community zijn we er sterker uitgekomen”, zegt Carsten Unbehaun, die een blikt werpt op 2021. “Dit jaar keren we terug naar onze oorsprong. We stellen we onze purpose van toen we werden opgericht, Anima Sana In Corpore Sano, oftewel ‘Een gezonde geest in een gezond lichaam’, weer centraal in alles wat we doen. Hiermee gaan we nog meer de voordelen van sport en beweging benadrukken, niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk.”

Beeld: Stux via Pixabay