TOP

Arjen Tielen over de heropbouw van Rohde en de nieuwe merken bij zijn agentuur

Het Duitse comfortschoenenmerk Rohde is in tien jaar tijd twee keer failliet verklaard, maar heeft sinds maart 2017 een nieuwe eigenaar. “We hebben een partij gevonden die mij vertrouwen geeft dat het goed komt”, vertelt Nederlandse agent Arjen Tielen. Daarnaast heeft hij ook twee nieuwe merken toegevoegd aan zijn agentuur.

Het ging de laatste tijd slecht met Rohde. Het Duitse comfortschoenenmerk werd tien jaar geleden failliet verklaard en eind 2016 gebeurde het nog een keer. Daar moet Renato Lo Presti van de Condor Group uit Italië verandering in brengen. Sinds 6 maart 2017 heeft hij Rohde overgenomen, samen met Fischer, een ander comfortschoenenmerk. “Lo Presti wilde Nederland niet kwijt als verkoopland, maar hij wilde er ook geen vaste mensen op zetten”, vertelt Arjen Tielen aan Schoenvisie. “Ze hebben mij voorgesteld om zelfstandig agent worden.”

Tielen werkte elf jaar geleden voor Rohde, maar ging na anderhalf jaar weg omdat het bedrijf failliet werd verklaard. In juni 2016 kwam hij terug in dienst als vertegenwoordiger en sinds 1 april 2017 is hij samen met mijn vrouw zelfstandig agent van het merk. “Naast Rohde heb ik tevens het agentschap over Fischer gekregen en sinds augustus vertegenwoordig ik ook www imports, een leverancier in tassen en klein lederwaren.”

Tien jaar geleden is Rohde failliet verklaard en eind 2016 was het weer raak, waardoor kwam dat?

“Dat heeft een aantal oorzaken gehad. De eerste keer kwam omdat er fraude was gepleegd in Duitsland. Er is geen geld verduisterd, maar alles werd mooier gemaakt dan dat het daadwerkelijk was. De boekhouding was niet op orde. Vanaf dat moment ging het bergafwaarts. Er zijn mensen aan het bewind gekomen die een ander belang hadden dan het zakelijke belang dat er hoort te zijn. Dat heeft jaren doorgesudderd. Er volgde een nieuwe overname die ook geen vruchten afwierp voor het merk.”

“Nu hebben we een partij gevonden waar ik echt vertrouwen in heb. Het grote verschil is dat de vorige eigenaren uit de automobielindustrie kwamen en de nieuwe eigenaar zit al jaren in de schoenen. Hij weet precies waar hij het over heeft. Er worden nu al maatregelen getroffen die aangeven dat er iemand aan het roer staat met verstand van zaken.”

Wat voor maatregelen zijn dat?

“Een klein voorbeeld – wat voor ons een groot verschil maakt – is de voorraad. De vorige eigenaren gaven aan dat het te veel geld kost om voorraad te houden. De nieuwe eigenaar vroeg juist meteen welke artikelen ik standaard op voorraad wil hebben.”

Is er voor de retailer een verschil te zien tussen het Rohde van toen en het Rohde van nu?

“Er is aan de voorkant niet heel veel verschil te zien. We zitten nog steeds in dezelfde showroom in schoenencentrum Cast in Nieuwegein, ze zien nog steeds mijn gezicht en de schoenen worden nog steeds in dezelfde fabrieken gemaakt. Door de nieuwe eigenaar is de collectie wel moderner geworden, dat had Rohde ook wel nodig. We willen het merk zo snel mogelijk terugkrijgen op het niveau van vroeger. Waar we in het begin stappen maakten, maken we nu sprongen. We weten dat de problemen van maandag niet op dinsdag zijn opgelost. Ook nu zijn we wat verlaat met uitleveren, maar dat heeft duidelijk met de doorstart te maken. Binnen nu en een maand zijn we uitgeleverd.”

Je vertegenwoordigt nu ook Fischer, kun je dat merk omschrijven?

“Fischer is een Duits merk dat in Nederland vooral bekend is om zijn verbandpantoffels. Het merk zit ook in de comforthoek en dat sluit goed aan bij Rohde. Daarnaast hebben ze een aantal artikelen die iets lager in de markt liggen waardoor we een grotere doelgroep kunnen aanspreken. De marge ligt tussen 2.35 en 2.5 en de schoenen hebben een winkelverkoopprijs van ongeveer 110,- , de zomerslippers beginnen vanaf 30,-.”

Kan Fischer concurreren met Rohde?

“De twee merken lijken op elkaar, maar Rohde heeft betere een kwaliteit. Daarnaast zet ik ook niet het volledige programma van Fischer neer, ik zet alleen de producten neer die elkaar versterken. Rohde maakte bijvoorbeeld ooit mooie verbandpantoffels, maar zijn daarmee gestopt omdat het assortiment van Fischer veel uitgebreider is. Het verbandpantoffelprogramma van Fischer zet ik dus wél volledig neer.”

Daarnaast is er sinds augustus ook nog een ander merk toegevoegd aan je portfolio…

“Klopt, dat is een jong en nieuw bedrijf genaamd www imports, zij werken met twee submerken. Ze brengen klein lederwaren onder hun eigen merk ‘2you’ en daarnaast importeren ze tassen van het Engelse merk Jane Shilton. De prijs van de tassen liggen tussen de 60,- en 95,- en de klein lederwaren hebben een winkelverkoopprijs van rond de 20,-. We merken dat de winkelier meer behoefte heeft aan bijproducten omdat shoppen steeds meer een beleving wordt. Daarom denk ik dat deze items mooie aanvullingen zijn op de collecties.”