TOP

ANWR-Garant ziet nieuwe trends in inkoopgedrag

ANWR-Garant ziet nieuwe trend bij het inkoopgedrag van schoendetaillisten. Volgens de inkooporganisatie lag het aantal bezoekers tijdens de Vroegkoopbeurs lager dan voorgaande seizoenen.

Hieruit concludeert ANWR-Garant dat schoendetaillisten meer vernieuwing willen in hun merkenpakket.

Dicht op de markt
Het aandeel van de vertrouwde en goedlopende producten daalt binnen de collectie. De detaillist lijkt dicht op de markt te willen blijven en zo in te kunnen spelen op de wensen van de consument en het onvoorspelbare weer in Nederland.

Keuzes maken
Volgens de inkooporganisatie lijkt de nieuwe aanpak, met minder merken en een veel breder aanbod per merk, te werken. ANWR-Garant herkent hierin de trend dat de ANWR-leden het merkenpakket in hun winkel willen verkleinen, maar de gekozen merken wel breder willen neerzetten. Kortom: de winkeliers maken duidelijkere keuzes.

Beleving
Als laatste noemt de inkooporganisatie de trend ‘beleving in de winkel’. Tijdens de trendshows op 13 augustus 2012 stonden vier modethema’s centraal op de catwalk. Naar aanleiding hiervan vroegen veel detaillisten om advies over meer beleving in hun winkels. ANWR-Garant adviseert  winkeleigenaren te zorgen voor inspirerende etalages met duidelijk aanwezige merken. Ook zou een goede samenwerking tussen leverancier en winkelier de merkbeleving in de winkel kunnen bevorderen.