TOP

Anti-crisis tips op voorjaarsmeeting Garant

Minder cijfers dan anders, een reeks anti-crisis tips en een pittige modeshow waren belangrijke elementen van de voorjaars partnermeeting van Garant Nederland op 2 maart in het Mercure hotel in Nieuwegein.

Jammer dat de communicatie over de 2008-cijfers van Garant met de leden niet beter is gegaan, zo memoreerde Richard Brekelmans, algemeen directeur van Garant Schoen + Mode b.v. Feit is, zoals Schoenvisie vorige week al op de site meldde, dat Garant internationaal gezien op het operationele vlak positieve cijfers liet zien, maar door boekhoudkundige afwaarderingen, die nog te maken hebben met de insolventie, in de rode cijfers belandde. Topman Robert Natter zou een toelichting geven en vragen beantwoorden, maar kon wegens ziekte niet aanwezig zijn.

Brekelmans gaf zijn leden een aantal tips om de crisis – “we kunnen er niet omheen; het is overduidelijk dat er slechte tijden zijn aangebroken” – het hoofd te bieden. “Een goed verkoper moet drie dingen doen: luisteren, luistren en nog eens luisteren. Er is vaak een groot verschil tussen wat u denkt dat de klant nodig heeft en waarmee die klant het meest geholpen is. Maak het daarom persoonlijk”, zo luidde zijn eerste tip. “Een oude wijsheid bij het vissen geeft het al aan: doe aan de haak waar de klant naar wil happen.” Hij vervolgde dat een goede verkoper niet praat over slechte economie, de lage prijs bij de concurrent. Focus je op wat er wel is, dus op de markt, die er blijft, want hoe dan ook: schoenen zal men altijd dragen.” Wen aan een nieuwe fase – sommige economen zeggen dat we nu eigenlijk in een ‘gewone’ periode terecht komen – waarin geld alleen nog wordt uitgegeven aan zaken die er echt toe doen.” Nog een tip van hem: “Denk anticyclisch. Stop niet met geld uitgeven, maar geef juist meer geld uit aan marketing en reclame!” Tenslotte riep hij de leden op vooral positief te blijven en de klant koning te laten zijn. “Laat het ‘serving the consumer’ uw enige doel zijn!”

Overigens gaf hij ook aan dat 2 jaar na de invoering van de euro, in 2003, het consumentenvertrouwen nog verder was gedaald dan nu bij een inflatie die tot 5% opliep. . .

Garant Nederland telde per 31 december in totaal (inclusief de sport- en lederwarendivisies en dochterorganisatie Rexor) 658 leden met 871 vestigingen. De schoenengroep was netto met 5 leden gegroeid, afgelopen jaar. Volgens de Schoenmonitor ging de omzet van de schoendetailhandel vorig jaar met 3,7% achteruit, de Garant-leden die meedoen met de Schoenmonitor scoorden beter: zij zagen hun omzet met gemiddeld 0,2% teruggaan. De centrale betalingenomzet van de schoenendivisie steeg in 2008 met 3,7% tot bijna 119 miljoen euro (inclusief Rexor) en als ook Fair Play, Goldkrone en Lecombi (waar een lichte daling is opgetreden) worden meegeteld komt de centrale betalingenomzet uit op ruim 223 miljoen euro. Voor geheel Garant (Garant Schuh + Mode AG) bedroegen de centrale betalingen in totaal dik 766 miljoen euro over 2008 (+1,6%).

De modepresentatie werd dit keer gepresenteerd door inkoopdirecteur Jeroen Borger samen met inkoop assistente en trendwatcher Stefana Boot, die de dag ervoor in vast dienst trad, maar al een jaar stage liep bij Garant.

Omdat de 3 miljoenste klantenkaart was uitgegeven was er na afloop voor alle aanwezigen koffie met gebak in de Garant-showroom in Cast.