TOP

Anderen over Loint’s of Holland: ‘Ze houden vast aan wie ze zijn en waar ze voor staan’

Sinds oktober 2018 staan Johan en Ronald Klijsen, samen met vader Erik, als vijfde generatie aan het roer van het 100 jaar oude familiebedrijf Loint’s of Holland. Voor de nieuwe digitale editie van Schoenvisie spraken we uitgebreid met vader en zoons. Ook maakten we een rondje langs collega’s, partners en andere betrokken: hoe kijken zij naar de generatiewissel en het bedrijf in het algemeen?

Oktober 2018 was een bijzondere maand voor het Nederlandse schoenenmerk Loint’s of Holland. Niet alleen vierde het familiebedrijf het 100-jarig bestaan, als kers op de taart werd bekendgemaakt dat de broers Johan (30) en Ronald (28) Klijsen als vijfde generatie tot het management toetreden. Ze voegen zich bij vader Erik (58) en Vincent Kriek (51). “We zijn met Loint’s of Holland opgegroeid”, vertellen ze. “Als kind raceten we al op bureaustoelen door de fabriekshal.” In de nieuwe digitale editie van Schoenvisie, die op 20 november 2018 verschenen is, doen vader en zoons hun verhaal. Maar hoe kijken anderen naar het familiebedrijf en de generatiewissel?


Nu in Schoenvisie #9: Loint’s of Holland, Nolten en wel/niet meedoen aan Black Friday?


André Sprangers

Eigenaar Zwartjes van 1883 in Amsterdam

“Ik werk al jaren met Loint’s of Holland samen. Het is geen merk dat overal te krijgen is, mensen komen er heel gericht voor binnen. Ik heb er een grote en trouwe klantenkring voor. Over het algemeen zijn dat vrouwen met staande beroepen in bijvoorbeeld de zorg of het onderwijs. Die groep kiest voor Loint’s vanwege de combinatie van comfort, kwaliteit en duurzaamheid én het uiterlijk van de schoenen.”

“Zwartjes van 1883 heeft twee vestigingen in Amsterdam, aan de Utrechtsestraat en in winkelcentrum Gelderlandplein. De omzet uit mannenschoenen is op dit moment leading voor ons. In de vestiging aan de Utrechtsestraat verkopen we zelfs helemaal geen vrouwenschoenen meer. Loint’s of Holland deed daar altijd erg goed, maar inmiddels weten de meeste Loint’s-klanten ons ook in winkelcentrum Gelderlandplein te vinden. Het is geen top-3 merk, maar ik zou het niet in de collectie willen missen. Het voegt iets toe, heeft een redelijke marge en hoeft nauwelijks tot niet in de uitverkoop. De schoenen zijn een volgend seizoen ook nog actueel. Sommige modellen, zoals de Turbo, zitten al tien jaar in de collectie. Die bestellen we ieder jaar bij.”

“De generatiewissel is nuttig en noodzakelijk. Het is goed als er nieuwe mensen met nieuwe ideeën bijkomen. Wat ik de nieuwe generatie zou willen meegeven: houd vast aan je kernwaarden en blijf kwaliteit leveren, maar kijk ook goed wat er in de wereld gebeurt. Verder zou ik Johan en Ronald willen adviseren om eens mee te lopen in een schoenenwinkel en te kijken hoe het daar werkt. Als ik met agenten werk die zelf ook winkelervaring hebben, levert dat een heel ander gesprek op. Nog een tip: ik denk dat het een goed idee is om te investeren in de showroom in Cast. Een vernieuwde presentatie trekt andere klanten. Dat heb ik zelf ook gemerkt na de verbouwing van mijn winkels.”

Willy Keylard (62)

Consument

“Ik kom uit ‘schoenenstad’ Waalwijk. Mijn vader werkte vroeger in een schoenenfabriek. Niet bij die van Loint’s of Holland, maar het is zo’n klein wereldje – hij kende het merk wel. Via hem ben ik ermee in aanraking gekomen. Ik was toen een jaar of 14. Vanaf mijn 20e ben ik de schoenen echt gaan dragen. Ik heb zeker tien modellen in allerlei kleuren. Ik ben er zuinig op en verzorg ze goed. Mijn oudste paar gaat al zeker vijftien jaar mee. Wat me zo aanspreekt aan het merk? Dat zijn de kwaliteit, pasvorm en het originele en tijdloze design. Het zijn echte eyecatchers.”

“Zo nu en dan pas ik nieuwe collecties door met het ontwerpteam. Loint’s of Holland is een ontzettend leuk bedrijf, ik voel me er altijd erg welkom. Mooi dat ze nog steeds hun eigen ding doen. Natuurlijk vernieuwen ze en gaan ze met de tijd mee, maar ze houden vast aan wie ze zijn en waar ze voor staan. Ik vind het mooi dat ze zo sterk op duurzaamheid inzetten. Nu ik ouder word en kleinkinderen heb, denk ik daar steeds meer over na. Eigenlijk heb ik maar één tip voor het bedrijf. In mijn optiek zou de website iets meer up-to-date kunnen. Loint’s of Holland is geen merk dat je in iedere winkel tegenkomt. Daarom is de site voor consumenten extra belangrijk.”

Carl van der Putten

Ceo JJ Footwear en oud-voorzitter Sell de Langstraat

“Loint’s of Holland was in 2010 een van de eerste bedrijven die de Gouden Koe won (de jaarlijkse pluim van Sell de Langstraat, red.). De leden van Sell, grotendeels schoenenbedrijven, mochten ondernemingen voordragen. Dat geeft wel aan hoezeer Loint’s of Holland binnen de branche gewaardeerd wordt. In het 100-jarig bestaan heeft het bedrijf altijd een strakke koers gevaren en vastgehouden aan een duidelijk concept. De schoenen hebben een heel eigen look en zijn mooi door hun eenvoud. Daarnaast hield Loint’s of Holland zich al bezig met duurzaamheid voordat het in de mode was. Wat mij betreft zijn ze in veel opzichten een pionier geweest.”

“De schoenenbranche heeft in de loop der jaren ontzettend veel veranderingen meegemaakt; van het verdwijnen van de binnenlandse productie in de jaren ‘60 tot de laatste economische crisis. Loint’s of Holland is al die ontwikkelingen redelijk ongeschonden doorgekomen. Het bedrijf heeft met een duidelijk eigen concept een trouwe klantengroep aan zich gebonden en daarmee een sterke marktpositie verworven. Dat is superknap. Als collega-ondernemer heb ik daar ontzettend veel waardering voor.”

“Voor een familiebedrijf is een generatiewissel een van de mooiste dingen om mee te maken. Een onderneming heeft altijd nieuwe impulsen nodig. Ik denk dat Johan en Ronald een sterke basis hebben om op verder te bouwen. Volgens mij is er nog een heel groot onaangeboord marktpotentieel. Loint’s is een merk dat wereldwijd verkocht kan worden. Wel denk ik dat het management naast de wholesale ook op zoek moet naar andere manieren om hun product aan de man te brengen. De verkoop via de ‘normale’ retail zal op de lange termijn heel moeilijk vol te houden zijn. Mijn tip voor de nieuwe generatie? Koester de oude waarden en innoveer in je verkoopkanalen. Zorg dat je daarmee ‘future proof’ blijft.”

Johan de Kort (70)

Oud-medewerker Loint’s of Holland

“Toen ik begin jaren ’80 als productiemedewerker bij Loint’s of Holland begon, was het nog een klein bedrijf. We waren met een man of vijftien. De fabriek was gevestigd in een schuur achter het huis van de eigenaren. We zijn twee keer verhuisd; eerst naar een nieuwe fabriek in Kaatsheuvel, toen naar Sprang-Capelle en uiteindelijk is de productie naar Hongarije gegaan. Voor mijn baan had dat overigens geen gevolgen; ik kon gewoon op het hoofdkantoor in Sprang-Capelle blijven werken en ben me meer gaan focussen op de controle, verzending en reparatie van schoenen.”

“Ik heb dertig jaar met veel plezier bij Loint’s of Holland gewerkt. De sfeer was goed en ik had een fijne verstandhouding met het management. Ik ben in 2011 met pensioen gegaan, maar kom nog regelmatig op het hoofdkantoor als ik een paar schoenen heb dat gerepareerd moet worden. Tijdens het 100-jarig jubileumfeest demonstreerden medewerkers hoe Loint’s-schoenen gemaakt worden; daarbij heb ik ook geholpen. Ik vind het heel mooi dat de nieuwe generatie opgestaan is. Loint’s of Holland is een familiebedrijf en moet ook in de familie blijven.”


Benieuwd naar het verhaal van Erik Klijsen en zijn zoons? Dat lees je in de nieuwe Schoenvisie. Abonnees hebben het nieuwe magazine gisteren (20 november 2018) als digitaal nummer via de mail ontvangen. Nog geen abonnee? Hier vind je alle mogelijkheden.