TOP

Amsterdam krijgt nieuw streetstyle festival voor professionals en consumenten [interview]

Op 30 juni en 1 juli 2018 vindt de eerste editie plaats van het Amcat Festival in de Amsterdamse Westergasfabriek. Tijdens dit evenement worden modeprofessionals en consumenten bijgepraat over ontwikkelingen op het gebied van streetwear, straatcultuur, kunst, muziek en sport. “Dit event is geboren uit frustratie over de traditionele beurzen.”

Het tweedaagse Amcat Festival – dat staat voor Amsterdam Culture and Talent – wordt georganiseerd door concert- en evenementenorganisator Friendly Fire, entertainmentonderneming Headfirst Music en Hussein Suleiman, mede-oprichter van streetwearmerk Daily Paper. Volgens de organisatie ‘stimuleert Amcat merken en de jeugd door progressieve leiders in mode, kunst, sport en muziek bij elkaar te brengen.’ Circa 40 nationale en internationale modemerken zullen zich tijdens dit event presenteren met nieuwe collecties en speciaal geproduceerde collabs. In samenwerking met het online platform Shopify maken enkele opkomende Canadese en Amerikaanse labels daarnaast hun opwachting. 

 

Ticketverkoop gestart

Woensdag 25 april 2018 is de ticketverkoop gestart. Kaarten voor het Amcat Festival zijn verkrijgbaar via de website en Eventim voor 38,50 euro per dag. Textilia spreekt met Nigel van Ommeren van Headfirst en Hussein Suleiman van Daily Paper, over de plannen met het evenement. 

 

Hoe is het idee voor het AMCAT Festival ontstaan?

Hussein Suleiman: “De eerste ideeën zijn van een jaar of drie geleden. In die tijd deed ik een project met Nigel. Dit event is geboren uit frustratie over de traditionele beurzen. Tijdens dit soort evenementen worden er steeds minder orders ter plekke geschreven. Daarna is het afwachten of retailers daadwerkelijk met je merk in zee gaan. Zeker voor opkomende labels zorgt dit ervoor dat het risico supergroot is. Daar komt bij dat er niet op alle platforms ruimte is om meer beleving te geven aan je merk. Voor een merk als Daily Paper is dat aspect juist ontzettend belangrijk, om te laten weten wie we zijn en wat we doen.”

 

“De groep van talentvolle merken uit Amsterdam is de afgelopen jaren flink gegroeid. Kijk maar naar bedrijven als Filling Pieces, ByBorre en Olaf Hussein. Zij zijn vaak te vinden op internationale events in Los Angeles, New York of Londen, maar eigenlijk spelen ze nooit een ‘thuiswedstrijd’. Simpelweg omdat er geen groot platform voor dit soort merken bestaat. Daarom hebben we tijdens het Amsterdam Dance Event een test gedaan door mensen uit de mode- en de muziekwereld uit te nodigen in onze Daily Paper flagshipstore in Amsterdam. Dit werkte: in een korte tijd trokken we veel publiek. Het smaakte naar meer om een groots festival op te zetten en met meer betrokkenen het creatieve talent en de jeugdcultuur van Amsterdam op de kaart te zetten.” 

 

Jullie richten je op professionals en consumenten. Waarom kiezen jullie voor beide doelgroepen? 

“We hebben gekeken naar diverse evenementen in het buitenland die zich ook op beide groepen focussen, zoals Bread & Butter in Berlijn, ComplexCon in Amerika en Sole DXB in Dubai. We hebben ons afgevraagd wat we van die events vinden en hoe wij zo’n platform zouden vormgeven. Met Amcat denken we zowel professionals als consumenten aan te kunnen spreken, door meer te vertellen over merken en de straatcultuur daaromheen.”

 

Wat valt er bijvoorbeeld te halen voor modeprofessionals?

“Zij kunnen met eigen ogen zien hoe consumenten instant feedback geven op bepaalde merken. Waar reageren ze goed op en waarop minder? Daarnaast is er natuurlijk de mogelijkheid om nieuwe labels te spotten en contacten te leggen met personen achter de verschillende bedrijven.”

 

Wat voor soort bezoekers hoop je verder te trekken?

“Ik denk veel kids tussen de 16 en 24 jaar die geïnteresseerd zijn in mode, culturen en die bewust zijn van wat ze dragen.” 

 

Lees hieronder verder.

 

amcat 2

 

Wat is voor de merken – onder meer Filling Pieces, The New Originals, Liesbeth Sterkenburg, ByBorre en Tratlehner – de belangrijkste aanleiding om deel te nemen aan dit event?

“Dat zij op deze manier direct met hun publiek in aanraking kunnen komen. Er zijn labels bij die bijvoorbeeld geen eigen winkel hebben. Daarnaast is de mix van disciplines – mode, kunst, sport en muziek – belangrijk omdat dit facetten zijn die een essentiële rol innemen binnen de jeugdcultuur. Kijk ook naar hoe muziek en mode steeds meer met elkaar verweven raken. Virgil Abloh van het populaire Off-White, die eerst samenwerkte met Kanye West, is daar een mooi voorbeeld van.” 

 

Een deel van het programma is al bekend. Nationale en internationale sprekers houden presentaties en er zijn muziekoptredens. Wat mogen we volgens jullie zeker niet missen? 

Nigel van Ommeren: “Heel tof is Yassine Saidi, global senior head of lifestyle footwear bij Puma, die bezoekers een kijkje achter de schermen van dit merk gunt. Hij kan erg goed vertellen, dus dat is een aanrader. Maar ook een opkomend label als Liesbeth Sterkenburg is zeker de moeite van het bekijken waard. Trots zijn we verder op de komst van street style fotograaf Adam Katz Sinding, die binnenkort met Mendo een boek uitbrengt. Qua muziek verwelkomen we onder meer het Canadese R&B-duo Majid Jordan en de Amerikaanse rapper Smino, die heel knap een enorm trouwe doelgroep aan zich weet te binden.” 

 

Over ‘binding’ gesproken: in een maand tijd volgen maar liefst 2000 mensen AMCAT op Instagram. Hoe hebben jullie dit voor elkaar gekregen?

“We hebben een gerichte marketingcampagne opgezet met het Amsterdamse agency Provoke, waarbij ambassadeurs van het festival testimonials hebben opgenomen over Amcat, Amsterdam en de potentie van het talent dat hier rondloopt.”

 

Wanneer is dit festival geslaagd?

“Als de bezoekers geïnspireerd en geïnformeerd naar huis gaan.”

 

Is de ticketprijs van 38,50 euro toegankelijk genoeg voor de beoogde doelgroep?

“Zeker. We zitten met onze toegangsprijs op het gemiddelde bedrag voor een festival. En het is duidelijk dat wij naast een sterk muziekprogramma nog veel meer te bieden hebben.”  

 

Kijk hier voor het programma van Amcat Festival. 

 

Amcat