TOP

Als klant data deelt, dan liefst met zelfstandig winkelier [onderzoek] *

Consumenten delen liever hun persoonlijke gegevens met zelfstandige winkeliers, dan met grote retailers. Dat is een van de conclusies uit een onderzoek van de ABN Amro naar de bereidheid van klanten om data te delen met de retail.

De consument blijkt in het algemeen nog niet happig op het delen van persoonlijke gegevens met vooral grote retailers. 54 Procent heeft geen idee wat een winkelier met zijn gegevens doet. Bijna zestig procent geeft liever helemaal geen persoonlijke informatie vrij aan webshops. Bij fysieke winkels zegt 57 procent dit niet te willen. 

 

Dat verandert zodra retailers openheid van zaken geven over wat er met de persoonlijke gegevens van klanten gebeurt. Dan gaat 68 procent van de ondervraagden overstag, vooral als daar een korting of actie tegenover staat. Bij modewinkels vinden consumenten daarnaast ook informatie over nieuwe producten belangrijk (45 %), voor schoenen is dat 27 procent.

 

ABN Amro waarover winkels communiceren

 

Volgens de bank blijkt de afgelopen twee jaar de bereidheid om informatie te delen overigens wel  gedaald, in het bijzonder bij mensen boven de dertig. De bank vermoedt dat dat samenhangt met zaken als nieuws over datalekken bij bedrijven, maar ook de opkomst van nieuwe, snelle online marketingtechnieken die ervoor zorgen dat mensen gerichte advertenties te zien krijgen op basis van hun browsegeschiedenis. Dit ervaren ze als een schending van hun privacy. Bijna een kwart van de ondervraagden gebruikt online adblockers, filters die advertenties blokkeren.

 

Wifi in winkels

 

Die vrees voor privacyschending speelt ook mee bij het gebruik van wifi in winkels en iBeacons, waarmee persoonlijke aanbiedingen kunnen worden gedaan of tips gegeven worden als je in de buurt van een bepaald artikel loopt. 21 Procent logt wel eens in op het netwerk van winkels of winkelgebieden. Dit soort locatievoorzieningen kan veel bruikbare informatie opleveren voor winkeliers. Hoe meer ze weten van de voorkeuren van een klant, hoe gerichter ze hem kunnen benaderen. 

 

Gebruik van big data is een jong fenomeen. De ABN Amro stelt dat de privacydiscussie over dit onderwerp ook retailers terughoudend maakt. Sinds dit jaar staan er op schending van die privacy hoge boetes. Het programma Toekomstmakers wijdde een uitzending aan de mogelijkheden en gevaren van big data dat onder meer wordt verzameld via dit soort technologieën (zie video onderaan).

 

Binding 

 

De bank heeft voor het onderzoek – dat is gehouden onder 1.500 Nederlandse consumenten –  verschillende vragen voorgelegd. Naast de bereidheid om info te delen met winkeliers, is ook gevraagd aan wie ze dat willen doen, welke gegevens ze dan verstrekken en hoe ze het liefst communiceren met winkeliers.

 

Mensen die een persoonlijke binding hebben met een bepaalde winkel of merk zijn eerder bereid klantgegevens te delen. Dat komt door persoonlijk contact en het gevoel van betrouwbaarheid dat hieruit voortvloeit. Consumenten zijn dan ook eerder bereid hun klantgegevens te delen met fysieke winkels dan met webshops.

 

ABN Amro voorkeur delen online offline

 

Consumenten willen met gemiddeld twee winkels per marktsegment hun informatie delen en wat dat betreft scoren modewinkels het hoogst (2,83).

 

ABN Amro gemiddelde per type winkel

 

Nieuwsbrieven en social media zijn de meest gebruikte communicatiemiddelen door consumenten. De nieuwsbrief wordt vaak gebruikt om info te krijgen over producten en diensten en dat leidt relatief vaak tot aankopen. Social media zijn hierop een aanvulling. Jonge ondernemers en modewinkeliers zijn aanmerkelijk actiever op kanalen als Facebook en Instagram.

 

ABN Amro zo volgen consumenten winkels 

 

Het emailadres wordt het vaakst gedeeld aan de winkelier (51%). Dat gecombineerd met de redelijk hoge wil om schoen- en kledingmaten te delen (32%), ligt hier voor de moderetail de kans om de communicatie met zijn klant persoonlijker te maken in bijvoorbeeld nieuwsbrieven. Dat wil de consument ook: in de modesector springt de grote populariteit van digitale nieuwsbrieven en social media eruit.

 

 

ABN Amro hoe wil je dat winkeliers met jou communiceren

 

Alle datatechnologie en online mogelijkheden ten spijt, de huis-aan-huisfolder is van alle communicatiemiddelen onverminderd populair (53,2%), ook onder jongeren. De digitale nieuwsbrief staat op de tweede plek: 40,8 procent.

 

 

 

 

Bron video: RTLZ/Toekomstmakers