TOP

Binnenkijken bij de eerste Nederlandse winkel van Allbirds in Amsterdam

Allbirds strijkt neer in Amsterdam. Het Amerikaanse sneakerlabel opende op 18 juni een brandstore in de 9 Straatjes, de eerste Nederlandse winkel voor het merk.

Allbirds is sinds een jaar actief in Nederland met een eigen webshop en ziet er sindsdien een ‘toenemende vraag’ naar zijn producten. Met de nieuwe winkel wil het merk aan die vraag tegemoet komen. De 70 vierkante meter grote zaak aan de Hartenstraat 15 is de eerste winkel in ons land, en de negentiende winkel in totaal. Het Amerikaanse sneakerbedrijf opende recent ook de deuren in Berlijn, Tokio en Washington D.C. en breidde uit met een tweede brandstore in Londen.

Duurzaam en minimalistisch

De winkels weerspiegelen de simplistische stijl en duurzame filosofie van Allbirds. Ze zijn minimalistisch ingericht, led-verlicht en draaien op groene energie. Klanten krijgen hun bon niet geprint, maar digitaal. De tasjes zijn van papier. Voor de schoenendozen – gemaakt van 90 procent gerecycled karton – is 40 procent minder materiaal gebruikt dan voor traditionele verpakkingen. Naast de reguliere Allbirds-collectie is er in de Nederlandse brandstore ook een speciale Dutch Canvas-sneaker verkrijgbaar.

Beroemde investeerder

Allbirds is het geesteskind van de Amerikaanse ingenieur Joey Zwillinger en de Nieuw-Zeelandse footballspeler Tim Brown. Brown kwam in 2014 op het idee om schoenen van wol te maken – daarvan is er inmiddels genoeg in Nieuw-Zeeland – en haalde met Kickstarter $120.000 dollar op voor de ontwikkeling van een prototype. Niet lang daarna haakte Zwillinger aan. De twee haalden nog eens $2,7 miljoen dollar op voor de uiteindelijke lancering in 2016. Daarmee trokken ze de aandacht van durfkapitaalbedrijven als Tiger Global Management en Maveron én haalden ze acteur Leonardo Dicaprio binnen als investeerder.

CO²-label

Allbirds maakt voor de productie van zijn minimalistische sneakers gebruik van materialen met een zo laag mogelijke CO²-uitstoot. Zo levert het gebruik van wol voor de uppers een energiebesparing van 60 procent op ten opzichte van synthetische materialen. Het merk maakte half april bekend zijn producten voortaan een ‘carbon-label’ te geven en zo de bewustwording onder consumenten te vergroten. Runner Dasher, een performanceschoen van FSC-gecertificeerde eucalyptusvezel, ZQ-gecertificeerde merinowol en suikerriet, is het eerste product met dit label.

Een kijkje in de Amsterdamse brandstore:

Foto’s: Allbirds