TOP

Adidas zet Reebok in de etalage

Adidas bereidt zich voor op de verkoop van dochteronderneming Reebok. Het sportbedrijf zou zich de komende jaren volledig op de activiteiten van Adidas willen richten.

De verkoop van Reebok is onderdeel van Adidas’ nieuwe vijfjarenstrategie, meldt persbureau Reuters, die op 10 maart wordt gepresenteerd. De exacte plannen zijn nog niet bekend, maar de verwachting is dat het van oorsprong Duitse sportbedrijf zich volledig op de activiteiten van Adidas zou willen gaan concentreren.

Onafhankelijk groeien

Ook de tegenvallende resultaten spelen een rol. Adidas kocht Reebok in 2006 voor 3,8 miljard dollar om beter te kunnen concurreren met Nike. Daarna gingen de resultaten echter achteruit, mede door het aflopen van partnerschappen met organisaties als de National Football League en National Basketball Association. Het aantreden van Kasper Rørsted als nieuwe topman (2016) en de hippe modeontwerper Kerby Jean-Raymond als nieuwe global creative directeur (2017) brachten Reebok weer op het goede spoor, net als samenwerkingen met populaire artiesten als rapper Cardi B (2020). Maar met een geschatte opbrengt van 1,2 miljard dollar (1 miljard euro) zit het sportmerk nog steeds aanzienlijk onder het aankoopbedrag. “Reebok en Adidas zullen hun groeipotentieel onafhankelijk van elkaar beter kunnen realiseren”, aldus Rørsted.

Verschillende gegadigden

Wie de nieuwe eigenaar wordt, is nog niet bekend. De Chinese multinational Anta Sports Products Limited en Amerikaanse bedrijven Authentic Brands Group en VF Corporation, dat recent ook Supreme kocht, tonen volgens The Financial Times interesse. Ook de naam van rapper en oud-basketballer Master P (Percy Robert Miller) wordt genoemd.

Foto: Reebok x Cardi B