TOP

Adidas verliest strijd om de strepen van Thom Browne

Thom Browne mag vier strepen blijven gebruiken op zijn kleding, accessoires en schoenen. Adidas klaagde de Amerikaanse ontwerper eerder aan, omdat hij de bekende drie strepen van het sportmerk zou imiteren. In de rechtbank van New York verwierp de jury die claim. Daarmee komt wellicht een eind aan de al vijftien jaar durende strijd om de strepen.

Beeld: L’Estrop

Adidas strijdt al vijftien jaar tegen het gebruik van de bekende strepen door het luxemerk Thom Browne. Dat begon al in 2007 toen Thom Browne drie strepen gebruikte op een jasje. Adidas beklaagde zich hierover, waarna Thom Browne besloot dit niet meer te doen en een vierde streep toevoegde. Discussie gesloten? Nee, want Adidas ging vijftien jaar later opnieuw naar de rechter. Voor de rechtbank zijn vier strepen echter geen probleem en is het verschil tussen beide merken duidelijk. Dit melden diverse media, waaronder The Fashion Law en de BBC.

Horizontaal vs. verticaal

Sinds Adidas voor het eerst bezwaar maakte tegen de strepen, is er bij Thom Browne het een en ander veranderd. Het luxemerk is snel gegroeid en is inmiddels verkrijgbaar in driehonderd landen. De afgelopen jaren is het zich bovendien meer gaan richten op sportieve kleding.

Dat betekent volgens Thom Browne niet meteen dat de beide merken nu veel met elkaar gemeen hebben. Thom Browne brengt slechts voor een klein deel sportkleding en maakt die voor een hogere prijsklasse. In zijn kleding gaat het bovendien niet om drie verticale, maar om vier horizontale, parallelle strepen rondom bijvoorbeeld een mouw of een sok.

Verheugd vs. teleurgesteld

Adidas ziet dat anders en eiste bij de rechter een schadevergoeding van 7,8 miljoen dollar, maar in de rechtbank van New York oordeelde de jury in het voordeel van Thom Browne. Die reageerde verheugd op de uitkomst. Een woordvoerder van Thom Browne Inc zei dat het in een gesprek met Associated Press dat ‘de ontwerper hoopte dat de zaak anderen zou inspireren, wiens werk wordt uitgedaagd door grotere bedrijven. Het was belangrijk te vechten en mijn verhaal te doen’.

De reactie van Adidas is zoals kan worden verwacht. Een woordvoerder van Adidas zei dat het bedrijf teleurgesteld was, maar ‘waakzaam zal blijven handhaven op ons intellectuele eigendom, inclusief het indienen van passende beroepen’.

Daar is het merk inderdaad druk mee. Uit documenten die in de zaak werden gebruikt, blijkt dat Adidas sinds 2008 meer dan negentig rechtszaken heeft gevoerd en meer dan tweehonderd schikkingsovereenkomsten heeft ondertekend met betrekking tot zijn handelsmerk.