TOP

Adidas geeft schoenen en kleding een tweede leven met Choose to Give Back

Adidas is gestart met de ‘Choose to Give Back’ campagne. Met dit resale programma nodigt Adidas klanten uit om gedragen kleding en schoenen van elk merk op te sturen en ze zo een tweede leven te geven. De producten worden doorverkocht of hergebruikt.

Als voortzetting van zijn voortdurende missie om plastic afval te helpen beëindigen, introduceert Adidas het Choose to Give Back-programma. Dit is gericht op het helpen verlengen van de levenscyclus van sport- en lifestyle kleding en schoenen. Aanvankelijk werd het porgamma op 7 oktober gelanceerd voor leden binnen de Adidas Creators Club-app. Begin 2022 wordt het programma breder online en in winkels uitgerold.

Om deel te nemen, kunnen consumenten via de app een Clean Out Kit prepaid verzendlabel genereren en dit gebruiken om kleding en accessoires van elk merk of elke categorie te verzenden, inclusief hun gebruikte sportuitrusting – van hardloopschoenen tot voetbalshirts. Als een artikel niet goed genoeg meer is om te worden doorverkocht, komt het terecht bij partners die het textiel hergebruiken. In ruil voor het insturen van hun oude uitrusting verdienen Creator Club-leden rewards.

Circulaire toekomst

Voor Adidas is het Choose to Give Back-programma een manier om bij te dragen aan een beter milieu. “Wij zijn van mening dat geweldige prestaties niet ten koste mogen gaan van het milieu. Daarom zetten we ons in voor een circulaire toekomst voor sportkleding en helpen we mensen met het Choose to Give Back-programma nieuwe mogelijkheden te zien om oude kleding een nieuw leven in te leiden”, zegt Katja Schreiber, Adidas SVP of Sustainability.

Beeld: Jia Ye via Unsplash