TOP

Ad Vijfvinkel (Vijfvinkel Schoenen) viert 40-jarig jubileum

Ad Vijfvinkel, die samen met zijn vrouw Yda aan het roer staat van Vijfvinkel Schoenen in Barendrecht, zit 40 jaar in het vak. We blikken met de jubilaris terug op vier decennia in de schoenen. “De toenemende digitalisering is de meest ingrijpende ontwikkeling geweest.”

Het 40-jarig jubileum van Ad Vijfvinkel staat niet op zichzelf. De familie Vijfvinkel verdient in Barendrecht al honderden jaren zijn brood met schoenen en leer. De geschiedenis gaat in elk geval terug tot de zeventiende eeuw, blijkt uit een erfenisakte van 29 oktober 1677. Onder de zaken die worden nagelaten aan de Vijfvinkel-erfgenamen, bevinden zich looiputten en andere onderdelen van een looierij. De schoenenwinkel die Ad samen met zijn vrouw Yda als derde generatie runt, bestaat sinds 1931. Dat jaar schrijft grootvader Aart Vijfvinkel zich bij de Kamer van Koophandel in. In de jaren daarvoor ging hij nog met zijn handel langs de deuren. Zijn zoon Pleun neemt het bedrijf na zijn overlijden in 1976 samen met zijn vrouw Truus over.

Jong geleerd

Zoon Ad sluit zich vier jaar later bij zijn ouders aan. Hij is dan 23 jaar. “Het vak had al van jongs af aan mijn interesse”, vertelt hij. “Als tiener deed ik regelmatig vakantiewerk in de winkel. Dozen uitpakken, schoenen veteren, dat soort dingen.” Naast het product spreekt ook het zelfstandig ondernemerschap hem aan. “Daarnaast vind ik het contact met collega’s en klanten ontzettend leuk. Om mensen te voorzien van goed passende schoenen. Als zelfstandig ondernemer ben je van het begin tot het eind bij dat proces betrokken; van het selecteren van de juiste modellen bij de inkoop tot het moment dat je iemand tevreden met zijn of haar aankoop de deur uit ziet gaan.”

‘De samenwerking met leveranciers is door de digitalisering veel intensiever geworden’

Anders samenwerken

In veertig jaar is er veel veranderd. “De toenemende digitalisering is in mijn ogen de meest ingrijpende ontwikkeling geweest”, zegt Ad. “Zowel voor consumenten als retailers. De samenwerking met leveranciers is veel intensiever geworden, omdat we nu ook gedurende het seizoen informatie uitwisselen en bijsturen.” Een bijeffect is dat het contact met leveranciers daardoor ook veranderd is. “Tot vijftien jaar geleden kwamen leveranciers nog regelmatig bij ons thuis met nieuwe (tussen)collecties. Er werd meer gereisd. Nu worden veel zaken via de mail geregeld. Dat is een stuk efficiënter, maar ook wat minder persoonlijk.”

Yda en Ad Vijfvinkel

Nieuwe koers

Vijfvinkel Schoenen gaat onder leiding van Ad en Yda een nieuwe koers varen. Van een familiezaak met sportafdeling verschuift de focus vanaf 2012 naar modisch comfort voor mannen en vrouwen. Klanten komen niet alleen naar Vijfvinkel voor nieuwe schoenen, vertelden de ondernemers in een eerder interview met Schoenvisie, maar voor een oplossing voor voetproblemen of het vervullen van een bepaalde wens, zoals een mooie pump onder een feestelijke outfit. “Yda heeft naast ons bedrijf een eigen praktijk voor psychosociale therapie en begeleiding”, vertelt Ad. “Daarbij begeleidt ze cliënten onder meer bij het tot de kern en oplossing komen van een probleem. Dat begint bij het stellen van de juiste vragen. Een techniek die ze ook in de winkel toepast, en die vaak tot verrassende verkoopgesprekken leidt.”

‘Na de verbouwing in 1999 werd Vijfvinkel Schoenen echt ónze zaak’

Mooiste moment

Het mooiste moment in al die jaren? Daar hoeft hij niet lang over na te denken. “Yda en ik namen de winkel in 1998 officieel van mijn vader over. Een jaar later hebben we de zaak grondig verbouwd en afscheid genomen van de sportafdeling, om ons beter te kunnen profileren. Vanaf dat moment was het echt ónze winkel.” Hij ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Twee maanden geleden hebben we een enthousiaste jonge collega aangenomen, Job, met frisse nieuwe ideeën. Hij gaat ons helpen om de website en social media naar een volgend niveau te tillen. We hebben net een prachtige kleinzoon gekregen en willen iets minder gaan werken om van hem te kunnen genieten, maar voorlopig gaan we nergens heen. De zaken lopen goed en, belangrijker, het werk blijft ontzettend leuk. Na 40 jaar verveelt het nog steeds niet.”

Beeld: Vijfvinkel Schoenen