TOP

Acht tips voor een succesvolle uitverkoop*

De uitverkoop is begonnen. Hoeveel korting geeft u en hoe kondigt u de uitverkoop bij uw klanten aan? Hier leest u acht tips voor een succesvolle uitverkoop.

1. Geef niet gelijk alles weg
Bouw het geven van korting langzaam op. Begin dus niet gelijk met 50 procent korting, maar start eerst met 20 procent. Zorg dat afgeprijsde artikelen niet alleen maar uit de laatste collecties zijn en zorg voor een gevarieerd aanbod.

2. Geef korting bij aankoop meerdere artikelen
In plaats van een paar schoenen met 30 procent of meer af te prijzen, kunt u ook een ‘twee voor de prijs van één’-beleid hanteren of meer korting geven naarmate er meerdere paren gekocht worden, dus bij de aankoop van één paar 20 procent, bij twee paar 30 en bij drie paar 40 procent. Zo komt u sneller van uw voorraad af. Veel klanten waarderen het ook als ze iets extra’s krijgen bij hun aankoop.  

3. Begin niet te vroeg
In juni 2014 waren de uitverkoopresultaten in de modebranche teleurstellend, omdat de prijsdaling volgens Inretail minder sterk was. De brancheorganisatie signaleert steeds langere uitverkoopperiodes, maar minder hoge kortingen. 

4. Houd niet het hele jaar door uitverkoop
Zorg dat u niet te vaak uitverkoop houdt. Klanten weten ook wel dat schoenen waarop aan het begin van het seizoen al korting wordt gegeven niet uit de nieuwe collectie komen en zullen zich misschien afvragen of er iets mis mee is. Bovendien zullen klanten alles behalve blij zijn als zij de volle prijs betalen, maar een item na twee weken al in de uitverkoop gaat. 

5. Schreeuw het niet van de daken
Hang geen grote borden op, beplak de ramen niet en wees terughoudend op social media, zegt Inretail. Beloon daarentegen klanten met aandacht en nieuws. Maak de uitverkoop terloops bekend in een nieuwsbrief of via een foto op Instagram.

6. Geef vaste klanten een voorsprong
Organiseer voor vaste klanten een speciale (uitver)koopavond zodat zij er als eerste bij zijn en eerste keus hebben. Dit is een beloning voor hun loyaliteit en dat wordt enorm gewaardeerd. Een goede klantenbinding is goud waard.

7. Laat de nieuwe prijs goed zien
Klanten willen niet zelf hun korting berekenen, dus laat de nieuwe prijs duidelijk zien met daarnaast de doorgestreepte originele prijs en eventueel het kortingspercentage. Maak er een mooi rond getal van.

8. Maak een uitverkoopplan
Kijk naar de cijfers van het voorgaande jaar en maak een plan. In welke weken werd er goed verkocht en waren er toen speciale acties? Weet wat de verkooppatronen zijn en wanneer de grootste klappers worden gemaakt. Ga aan de slag met speciale aanbiedingen, weekendspecials en ludieke acties.