TOP

ABN-Amro’s sectorupdate: schoenenbranche sluit 2017 positief af

Het positieve economische klimaat zorgt ervoor dat ABN-Amro de prognoses voor 2017 en 2018 heeft verhoogd. De detailhandel maakt dit jaar een geschatte volumeplus van 2,7% en ook de schoenenbranche laat een stijgende lijn zien.

Het hoge consumentenvertrouwen en de toegenomen koopbereidheid zorgt ervoor dat ABN-Amro de prognoses voor 2017 en 2018 heeft aangepast. Volgens de bank weet de detailhandel met een volumeplus van 2,7% in 2017 de sterkste jaargroei te realiseren sinds 2007. De groei in 2018 wordt geschat op 2%. “Daarnaast verwachten we dat  het aantal faillissementen in de sector in het huidige jaar ongeveer 32% lager uitkomt dan vorig jaar en neemt ook de leegstand af”, schrijft ABN-Amro in de sectorupdate van 22 september 2017. Naast een sterke volumegroei, zal ook de omzet sterker stijgen door de verwachte prijsverhogingen. “De extra omzet biedt retailers lucht.”

ABN Amro brancheprognose 2017 septemberSchoenenbranche

“Waar we in een eerdere prognose ervanuit gingen dat de volumedaling flink af zou zwakken, gaan we nu uit van een lichte stijging van de verkoopvolumes van schoenwinkels in 2017 en 2018”, legt ABN-Amro uit. In 2015 en 2016 maakte de schoenenbranche nog een volumeverlies van relatief 3,9% en 7,6%, maar in 2017 komt daar verandering in. Het verkoopvolume van schoenenwinkels maakt dit jaar namelijk een geschatte plus van 0,5%. In 2018 wordt zelfs een groei van 1% verwacht. In het eerste halfjaar van 2017 steeg de consumentenuitgave aan schoenen al met 4,5%, maar omdat niet alle bestedingen in schoenenwinkels plaatsvonden, profiteert de branche er beperkt van.

Uitdagingen en samenwerking

Ondanks de positieve cijfers, zijn er toch ook nog genoeg uitdagingen. Zo wordt omnichannel steeds belangrijker. Vorig jaar stegen de internetbestedingen aan schoenen namelijk met 44%. “Het aansluiten bij grotere platformen of het internet inzetten ter oriëntatie kunnen soelaas bieden voor schoenwinkels”, licht ABN-Amro toe. “Immers: voor de aankoop van schoenen oriënteert een groot deel van de consumenten zich eerst online.”

Een andere uitdaging is de vergrijzing. Het percentage 65-plussers stijgt tussen 2017 en 2040 van 18% naar 27%. Deze groep doet langer met een paar schoenen en bezoekt minder vaak de winkel. “Mede daarom liggen er kansen voor schoenenwinkels die zich op service weten te onderscheiden.” Maar ook de bank geeft toe dat dit lastig is: “Door de beperkte resultaatmarges is het echter beperkt mogelijk te investeren. Daarbij moet ook samengewerkt worden met andere retailers, overheden en vastgoedeigenaren om winkelgebieden aantrekkelijker te houden.”

Belangrijk vierde kwartaal

Het vierde kwartaal van het jaar is volgens ABN-Amro altijd belangrijk voor de schoenen- en kledingretail. “Vaak bepalen de verkoopvolumes in het vierde kwartaal of retailers in staat zijn om de nieuwe voorraden (op een later moment) te betalen. Als de ondernemer al in het vierde kwartaal in kan schatten dat dit niet mogelijk is en toch de voorraden bestelt, loopt hij of zij risico zelf aansprakelijk te worden gesteld bij een later faillissement.” Dit is dan ook één van de redenen voor faillissementsaanvragen in Q4. “Dat het vierde kwartaal meeviel in 2016, scheelde dus een aantal faillissementen.”