TOP

ABN Amro waarschuwt: ‘Retail krijgt het zwaar in tweede helft 2022’

Op het eerste gezicht staat de economie er redelijk goed voor, maar de relatieve rust lijkt stilte voor de verwachte storm in de tweede helft van het jaar. Die zal ook de detailhandel raken, waarschuwt ABN Amro. “De problemen voor de retail stapelen zich op.”

Foto: Philip/C-CC-BY-2.0

Ook de druk op de industrie, hotel- en horecabranche, voedingssector en bouw zal in de tweede helft van dit jaar toenemen. Dat blijkt uit een nieuwe analyse van ABN Amro. “De economische onzekerheid is op dit moment groot”, stellen de sectoreconomen van de bank. “Prijzen voor grondstoffen en energie zijn zeer hoog, de rente stijgt snel, het consumentenvertrouwen is sterk verslechterd en er staan coronaschulden op de balans. Bovendien kan de economie flink geraakt worden door een tekort aan gas.”

Meer faillissementen

Dat resulteert naar verwachting in meer faillissementen. De faillissementsgolf die aan het begin van de coronacrisis al werd gevreesd, bleef tot nu toe uit: door de overheidssteun, in de vorm van subsidies en de mogelijkheid voor belastinguitstel, nam het aantal omvallende bedrijven zelfs flink af ten opzichte van voor de pandemie. Nu de steun is afgebouwd en de belastingschuld vanaf 1 oktober moeten worden afbetaald, verwachten de economen van ABM Amro echter een kentering. Ook in de retail; het aantal faillissementen in de sector is nog steeds laag, maar het aantal bedrijfsopheffingen is het afgelopen kwartaal wel flink gestegen, tot boven het niveau van 2019.

Tekorten en prijsstijgingen

Naast de schuldenlast kampen retailers met tekorten aan materiaal en producten, wat volgens de bank zowel voor de food- als non-foodsector een belangrijke belemmering vormt. Ook de gestegen kosten drukken het bedrijfsresultaat. Toeleveranciers berekenen de prijsstijgingen van de productie, materialen, energie, transport en verpakkingen door aan de retailer, die de verhogingen op hun beurt weer deels verhalen op de consument. Zo zijn de prijzen van meubels, auto’s, huishoudelijke apparaten en voeding de afgelopen maanden al flink toegenomen. Daarnaast is het personeelstekort een punt van zorg; dat belemmert ondernemers in hun bedrijfsvoering en groeiambities.

Rem op uitgaven

Consumenten leken zich in de eerste maanden van het jaar vooralsnog weinig van de hogere prijzen aan te trekken, getuige de mooie omzetplussen, maar de transactiedata van ABN Amro laten eerste tekenen van een kentering zien. De groei van de consumentenuitgaven in juni is bijvoorbeeld minder groot dan in dezelfde periode in 2021. Bovendien zakt het consumentenvertrouwen steeds verder weg; in juni naar een historisch dieptepunt van min 50. “Steeds meer huishoudens gaan de gestegen energieprijzen in portemonnee voelen. Voor consumenten die een huis willen kopen of hun hypotheek moeten oversluiten, kunnen de uitgaven eveneens omhoog gaan wegens de gestegen rente. Dat maakt sparen aantrekkelijker dan consumeren”, aldus de economen. “Ook als appeltje tegen de dorst.”