TOP

ABN Amro: ‘schoenen worden duurder in 2016’ *

Volgens een rapport van ABN Amro worden kleding en schoenen in 2016 een stuk duurder. Broodnodig, want de winstmarge van de moderetailer staat onder druk. Er zijn gelukkig ook wat positieve geluiden.

In een branche-update van het Economisch Bureau van ABN Amro over de kledingbranche voorziet de bank een prijsstijging van kleding en schoenen in 2016. De oorzaak is de dure dollar. Dat zorgt voor hogere inkoopprijzen door de keten heen. De import van kleding en schoenen wordt vaak in dollars betaald of in Aziatische valuta ‘die een sterk verband met deze Amerikaanse munt hebben.’.

1 op 1

De dollar is sinds april 2014, toen de opleving van de Amerikaanse munt begon, 23 procent sterker geworden. Een euro is nu 1,12 dollar waard. De bank verwacht dat voor het einde van het jaar de koers 1 op 1 zal zijn.

Niet alleen de dure dollar is verantwoordelijk voor duurdere kleding. Loon op arbeid wordt in lagelonenlanden steeds duurder. Ook dat maakt de inkoop van keding en schoenen duurder.

Sterke concurrentie

Volgens brancheverenigingen Modint en InRetail is het gebruikelijk dat het effect van een duurdere dollar ongeveer negen maanden tot een jaar doorwerkt in de verkoopprijzen in de winkels. Maar door de sterke concurrentie in de modebranche hebben nog weinig retailers de prijzen verhoogd. Tegelijkertijd is dat er in Nederland weinig moderetailers zijn die zo groot zijn dat ze de inkoopprijzen fors kunnen drukken door grote volumes in te kopen.

Sterker nog, de inkoopkosten zijn de afgelopen jaren gedaald. Dat lijkt misschien gunstig maar dat is het niet. Het is het gevolg van lagere verkoopvolumes. Als je minder verkoopt, hoef je ook minder in te kopen. Volgens de branche-update ‘geen teken van kracht’.

‘Geschenk uit de hemel’

Het goede nieuws voor moderetailers is de aantrekkende economie. De consument krijgt meer te besteden en dan zal hij hogere prijzen eerder en gemakkelijker accepteren. ABN Amro verwacht een economische groei van 2,3 procent in 2015 en 2,5 procent in 2016. Ook de particuliere consumptie zit in de lift: 1,7 procent in 2015 en 1,9 procent in 2016. Volgens het rapport is dit voor de retailer een ‘geschenk uit de hemel’.

Wat verder kan helpen bij het herstel is de prijs van katoen en polyester. De grondstoffen van kledingproductie zijn het laatste jaar in prijs gedaald. Katoenvoorraden zitten op dit moment op een recordniveau. Ook heeft China, de grootste importeur van katoen, de importquota verlaagt en heeft het een ander subsidiebeleid, waardoor de prijs van katoen gedrukt wordt.

Prijsverhoging broodnodig

De prijsverhoging is namelijk broodnodig, want het bedrijfsresultaat van moderetailers staat behoorlijk onder druk. In 2010 was de winstmarge nog 5,5 procent, in 2013 daalde dit tot 1,6 procent. Voor 2014 is de verwachting dat het niet heel veel beter zal zijn. Onder de streep blijft er steeds minder over voor de moderetailer.

ABN-Amro Bedrijfsresultaat Kledingwinkels 2010-2013 

ABN-Amro Dollar beinvloedt invoerprijzen kleding 2008-2014

ABN-Amro Prijzen en volumes kledingwinkels 2005-2014

Download hier het rapport (PDF)