TOP

ABN Amro: ‘Retail groeit, maar investeren in extra service is cruciaal’

De detailhandel beleeft in 2019 naar verwachting zijn zesde achtereenvolgende jaar van groei. Voor de schoenenbranche voorspelt de sectorprognose voor 2019-2020 van ABN Amro een volumegroei van 1 procent.

Sonny Duijn, sectoreconoom retail & leisure bij ABN Amro, voorspelt in de sectorprognose voor 2019-2020 een volumegroei van 1 procent voor de schoenenbranche. Voor de modebranche wordt een volumegroei van 1,5 procent voorspeld. Duijn: “Schoenenwinkels zijn het uitgelezen voorbeeld van een branche waaraan de hoogconjunctuur voorbij is gegaan. De omzet van schoenenwinkels is sinds 2013 met 9 procent gedaald. Dit heeft zijn weerslag gehad op het aantal winkels. In de afgelopen vijf jaar verdween ruimschoots een vijfde van alle vestigingen.” Alleen al vorig jaar verdwenen er meer dan honderd schoenenwinkels.

Prijsdruk

De omzet van de hele branche zakte met 2 procent, ondanks een groei in de verkopen. De omzetdaling heeft te maken met een prijsdaling. “Die prijsdruk wordt deels veroorzaakt door de toenemende transparantie,” vertelt Duijn. “In 2015 oriënteerde nog 40 procent van de consumenten zich via internet op een aankoop van een paar schoenen. Inmiddels doet meer dan de helft van de consumenten dit.” Van alle bestedingen aan schoenen verloopt er inmiddels 39 procent via online kanalen, zo blijkt uit cijfers van Thuiswinkel marktmonitor.

Online

De hevige concurrentie zorgt voor aanhoudende druk op de winst. Dat beperkt mogelijkheden om te investeren in bijvoorbeeld een website. Voor kleinere winkels is het sowieso een flinke klus om zelf online producten te verkopen en daar winst op te maken. Duijn noemt als oplossing dat winkels hun krachten bundelen: “Een voorbeeld hiervan is Topshoe, een platform waar inmiddels meer dan tachtig kleine schoenenwinkels hun waar verkopen. Een andere optie is verkoop via bestaande en grotere platformen, waarbij de eigen website wordt ingezet als etalage.”

Personeel en service

Om zich te onderscheiden van onlineverkopers, is investeren in extra service cruciaal. “Dat kan zijn door het toevoegen van schoenreparaties, het geven van gratis poetsbeurten bij een nieuwe aankoop en het werken met pasvormen. Voor de branche als geheel blijven de huidige obstakels ook in 2019 en 2020 aanwezig,” aldus Duijn.