TOP

ABN Amro: ‘Kleine volumekrimp detailhandel in 2023’

ABN Amro voorspelt over het jaar 2023 een lichte volumekrimp van 0,5 procent voor de retailsector. Door de gestegen prijzen neemt de omzet naar verwachting wel toe.

Foto: Woodys Media via Pexels

Voor 2024 verwacht ABN Amro wel weer een kleine volumegroei van 0,5 procent voor de detailhandel, zo blijkt uit de sectorprognose voor 2023-2024. Dit jaar zal voor veel consumenten echter nog in het teken staan van de hand op de knip, ziet Gerarda Westerhuis, sectoreconoom Leisure en Retail bij ABN Amro. “En consumenten bezuinigen het eerst op niet-essentiële goederen als de koopkracht daalt.”

Retailers die in het hogere (luxe)segment opereren hebben hier minder last van; zij bedienen een meer welgestelde consument, die volgens Westerhuis minder geraakt wordt door de inflatie.

Hogere loonlasten

Voor detaillisten stijgen de kosten eveneens. Waren dat eerder vooral kosten van energie, inkoop en huur, nu komen daar de hogere personeelskosten bovenop. De cao-lonen in de retail (food en non-food) stegen tussen 2022 en 2023 gemiddeld met bijna 10 procent. Ook de verhoging van het minimumloon heeft gevolgen, ziet de sectoreconoom; in de detailhandel steeg het loonhuis mee omdat het verschil met de schalen daarboven anders te klein werd.

Verder kampt een groot aantal winkeliers met een openstaande belastingschuld, die werd opgebouwd tijdens de pandemie. Onder de in totaal 55.000 ondernemers die nog niet zijn begonnen met aflossen, bevinden zich volgens Inretail ongeveer 4.000 winkeliers.

Kleine marges

De kostenstijgingen zullen in de ene branche sterker op de marges drukken dan de andere, stelt Westerhuis. “Zeker bij kleding- en schoenenwinkels waren de marges al relatief klein. De vraag is of de retailer de gestegen kosten kan doorberekenen aan de klant. Dat hangt onder andere af van de mate van markmacht en het assortiment: een prijsverhoging is bijvoorbeeld makkelijker te realiseren bij een relatief exclusief aanbod.”

Lees ook: Alles wordt duurder, hoe kom je als retailer uit de kosten?