TOP

Aantal faillissementen in de retail op laagste niveau sinds 2008

Het aantal faillissementen in de Nederlandse retail komt dit jaar uit op het laagste niveau sinds 2008. Dat meldt het Economisch Bureau van ABN Amro in een rapport.

Er gloort hoop aan de horizon voor de retail. Het aantal faillissementen van winkelbedrijven neemt verder af dit jaar en komt zelfs uit op het laagste niveau sinds het begin van de crisis in 2008. De bank schat in dat het aantal faillissementen dit jaar uitkomt op 500.

 

abn amro 1 faillissementen okt 2016

 

Volgens de bank komt dat door de aantrekkende economie. Cao-lonen stijgen, de inflatie is laag en dat is gunstig voor de sector, omdat consumenten daardoor meer besteden. ‘Als dit daadwerkelijk leidt tot hogere uitgaven, groeien de verkoopvolumes en gaan minder retailers failliet’, schrijft de bank in het rapport.

 

Herstel 

 

Faillissementen kwamen sinds de crisis veelvuldig voor, vooral in 2012 en 2013. Vooral 2013 was heftig: 900 winkels moesten definitief het licht uit doen. Vanaf 2014 was herstel zichtbaar in de economie en groeide de detailhandel ook weer. 

 

Verschillende winkeliers slaagden er volgens de bank in 2016 in om uit de financiële problemen te raken. Maar ze plaatsen wel een kanttekening: veel retailers mogen uit de acute problemen zijn, ze hebben nog altijd weinig vet op de botten om zware financiële tijden te kunnen overleven.

 


‘Vanaf 2014 herstelt de economie en groeit de detailhandel. Winkeliers slagen erin nu in uit de financiële problemen te raken’


 

Uitdagend  

 

De bank stelt dat het klimaat voor de retail ‘uitdagend’ blijft. De concurrentie is nog groot, vooral in winkelgebieden die hun aantrekkingskracht hebben verloren door grote leegstand of bevolkingskrimp, bijvoorbeeld. 

 

Sinds 2004 daalde het totale bezoek aan de winkelgebieden elk jaar. Hierbij zijn er verschillende tussen verschillende regio’s. Maar in circa 85 procent van de winkelgebieden is het bezoek sinds 2004 afgenomen. 

 

Overschot 

 

Het teruggelopen winkelbezoek heeft er wel toe geleid dat de winkelleegstand is opgelopen van 4,9 procent in 2009 naar 7,4 procent medio 2016. In de retail is sprake van een overschot aan winkelvloeroppervlak. In de detailhandel non-food lagen de verkoopvolumes in 2015 ongeveer 10 procent lager dan elf jaar geleden, terwijl er 11 procent meer vloeroppervlak is.

 

 

ABN Amro faillissementen 2016

 

Koopgedrag

 

Wat ook meespeelt is het veranderende koopgedrag van de consument. Mensen winkelen steeds vaker online. Het CBS becijferde al dat de internetomzet in de retail de laatste twee jaar steeg naar 43,8 procent.

 


‘Fysieke winkels blijven zeer relevant in de toekomst, maar moeten zich onderscheiden op service, propositie en personeel’


 

De ABN Amro voorspelt evengoed wel dat fysieke winkels zeer relevant blijven in de toekomst. Retailers moeten dan wel online en offline kanalen goed op elkaar laten aansluiten (omnichannel, red.) Volgens de bank is de webshoppende consument dan ook niet de hoofdoorzaak van de uitdagingen in de sector, maar een onderdeel daarvan.

 

Service 

 

Retailers moeten ervoor zorgen dat ze een onderscheidend zijn voor de consument. Ze moeten zich richten op service, propositie en de kwaliteit van hun medewerkers. Daar is soms nog verandering voor nodig, ziet de bank. ‘Niet iedereen is in staat om die transitie goed te maken, nadat men hard is geraakt door de crisis. Daarom vinden er in de nasleep van de economische crisis nog steeds veel faillissementen plaats.’