TOP

A Fish Named Fred zet extra in op uitbreiding naar schoenenretailers

Zandbergen Footwear en A Fish Named Fred zijn een samenwerking aangegaan. Het mannenmodemerk wil namelijk extra uitbreiden naar schoenenwinkels. “We zijn geen dozenschuivers en ook geen schoenendozenschuivers.”

A Fish Named Fred doet het goed. Het Nederlandse mannenmodelabel bestaat pas zes jaar, maar laat enorme groeicijfers zien en dagelijks lopen meerdere bekende Nederlanders rond in het merk. Meer dan twee jaar geleden zette oprichter en eigenaar Rob Schalker ook een eerste schoenencollectie van het label op. Dat loopt op rolletjes, maar hij vindt wel dat hier zo ondertussen meer aandacht naartoe moet gaan. Daarom gaat A Fish Named Fred vanaf de winter 2018-collectie een samenwerking aan met Zandbergen Footwear voor de productie en de verkoop van de schoenencollectie.

“We merken dat we in het kledingkanaal prima schoenen kunnen verkopen, maar we hebben zelf niet de toegang tot de schoenenretailer”, verklaart Schalker aan Schoenvisie. “We willen de schoenenlijn in de handen leggen van degenen die snappen hoe de schoenenindustrie in elkaar zit.” Zandbergen voldoet volgens Schalker aan alle eisen. “Ze hebben veel kennis van de fabricage van schoenen en weten hoe styling werkt.” De twee partijen zullen samen de schoenen ontwerpen, maar uiteindelijk moet A Fish Named Fred zich volledig uit de productie en verkoop naar schoenenretailers terugtrekken. “Zij doen de verkoop naar schoenenwinkels, wij de verkoop naar de modeshops. Zandbergen is de aangewezen partner voor ons.”

Schoenen x kleding

Uiteindelijk wil Schalker dat kledingwinkels schoenen gaan verkopen en schoenenwinkels (boven)kleding. “Dat kan makkelijk in een schoenenshop want voor mannenbovenkleding heb je niet per se een paskamer nodig en het is een mooie aanvulling op de collectie. Dat levert de retailer ook weer op want de consument wil verrast worden en dat doe je door iets anders te doen dan anderen, door een goede sfeer te bouwen en door je winkel aan te kleden met bijverkoopartikelen.”

Eigen handschrift

Schalker wil de schoenencollectie breder uitzetten omdat ‘we hebben bewezen dat we met ons handschrift een goed verhaal neer kunnen zetten’. “We zijn geen dozenschuivers en ook geen schoenendozenschuivers. We brengen een volledig verhaal om onze producten heen en dat wordt aangesterkt met social media posts, verpakkingen of zelfs ons eigen bier. Dat is een andere benadering dan dat de meeste retailers gewend zijn van merken.”