Nieuwe webshop Sneaky Panda: ‘Het is eigenlijk van de zotte dat er nog leer wordt gebruikt’

AMSTERDAM, 14 juni 2019 16:54 | Tessa van Glabbeek

Anderhalve maand geleden opende Roy Peijnenburg zijn nieuwe webshop, gevuld met vegan mannensneakers. Hij biedt momenteel zes merken aan en hoopt dat snel uit te breiden: “Alles wat ik verkoop moet ik zelf ook willen dragen.”

Een achtergrond in de schoenen heeft Roy Peijnenburg niet, naast zijn splinternieuwe webshop Sneaky Panda is hij namelijk grafisch designer. Tóch besloot hij veganistische mannenschoenen te gaan verkopen, voornamelijk omdat hij er achter kwam dat er voor mannen weinig aanbod was. Peijnenburg liep er vooral tegenaan dat er maar weinig mooie vegan schoenen te vinden waren, en als hij ze wel tegenkwam waren ze uitverkocht: “Eigenlijk vroeg ik me toen al snel af; waarom ga ik dit zelf niet opzetten?”

Hoe lang ben je er mee bezig geweest om de webshop op te zetten?

“Een maand of tien. Dat is dan ook echt vanuit het idee uitwerken tot aan merken benaderen en afspraken maken en het assortiment bepalen. Sneaky Panda is nu een maand open en zo rustig aan begint het steeds meer te lopen. Op dit moment verkopen we zes merken: Brave Gentleman, Good Guys, Nat-2, Rombaut, Shoes Like Pottery en Sydney Brown. Alle schoenen zijn veganistisch en zitten in het hogere segment.”

Waarom verkoop je alleen mannenschoenen?

“Dat begon eigenlijk omdat ik zelf ook een man ben en het daarom iets dichter bij me ligt. Daarnaast heeft het ook een financieel oogpunt. Als ik ook vrouwenmaten erbij had genomen, moest ik het dubbele investeren. Het is wel de bedoeling om, als het eenmaal loopt en er vraag naar is, een vrouwenafdeling toe te voegen. Op aanvraag is het nu ook al mogelijk om kleinere of grotere maten te bestellen. Wat ik wel merk is dat er voor vrouwen al wat meer aanbod is in veganistische schoenen. Vegan mannenschoenen hebben een kleinere markt met minder aanbod.”

Hoe heb je de merken uitgekozen?

“Ik heb enorm veel onderzoek gedaan online. Merken moeten me persoonlijk ook aanspreken, alles wat ik verkoop moet ik zelf ook willen dragen. Eigenlijk heb ik voornamelijk veel op internet gezocht, e-mailadressen achterhaald en ze direct gemaild. Vervolgens ben ik uitgenodigd op gesprek en eigenlijk waren ze allemaal razend enthousiast. De meeste merken zijn Peta-approved en Sneaky Panda draagt dat keurmerk ook met trots. In geen enkel lapje stof, lijmsoort of zelfs veterstift zijn dierlijke producten terug te vinden.”

Waarom de naam ‘Sneaky Panda’?

“Een panda eet veganistisch en is heel kieskeurig. Daarnaast is de panda ook nog eens erg zeldzaam. Deze kenmerken vond ik zelf wel heel goed passen bij mijn webshop.”

Wat zijn de plannen voor de toekomst?

“Dat zijn er verschillenden. In principe wil ik eerst het assortiment uitbreiden, in januari komen er al enkele merken bij. Daarnaast wil ik dus misschien ook nog vrouwenschoenen gaan verkopen. En mocht het écht goed gaan lopen zou ik ook graag een pop-upstore willen openen in Amsterdam.”

Hoe zijn de reacties tot nu toe?

“Een tijdje terug stond ik op een beurs in Amsterdam en daar merkte ik dat iedereen heel positief was. Het zijn echt toffe modellen en gave materialen. Zo hebben we gerecyclede materialen als plastic, rubber en materiaal gemaakt van gerecycled oceaanafval. Daarnaast zijn er ook modellen die gemaakt zijn van koffie en paddenstoelen. In mijn omgeving zijn de reacties ook positief. Het is wel zo dat ze waar ik woon, in Brabant, niet zo goed snappen waarom je zo veel voor een paar schoenen zou betalen.”

Heb je nog een tip voor andere winkeliers?

“Ik heb me heel erg verdiept in veganistische schoenen. Het is eigenlijk van de zotte dat er nog leer wordt gebruikt terwijl er zo veel alternatieven zijn, zoals piñatex en paddenstoelenleer. Het meeste leer komt uit China en India, waar geen dierenwelzijnsregels zijn. Hoe meer je jezelf inleest, hoe meer het tegen gaat staan. Voor mij is het een logische stap, de technologie is al zo ver, leer is eigenlijk niet meer nodig. Mijn tip is dan ook: kijk eens rond wat er nog meer is.”

 

schoenvisie geblokkeerd

Heeft u al een abonnement, maar nog geen inlog-account, klik dan hieronder op account activeren.

Heeft u nog geen abonnement, maar wilt u wel het volledige artikel op onze website lezen?
Bestel dan nu uw abonnement