Dubbel feest bij Burkely: nieuwe generatie viert 75-jarig jubileum [interview]

Loon op Zand, 16 september 2019 11:00 | Wilke Wittebrood

Het moederbedrijf van tassenmerk Burkely, Horsten Leatherfashion, vierde op 5 september het 75-jarig bestaan. Eigenaar Preben Horsten heeft als derde generatie een duidelijke visie op de toekomst. “We willen klanten over de hele wereld gelukkig maken met de tassen van Burkely.”

Het staat in grote letters boven de ingang: welkom op Burkely’s ‘birthday bash’. Het tassenmerk heeft voor het 75-jarig bestaan alle registers opengetrokken, met een eigen festival op Experience Island in Loon op Zand. Bezoekers komen binnen door een brede gang met fotowanden, waarop de speciale jubileumcollectie te bewonderen is. Vervolgens stappen ze een grote festivaltent in. Er zijn foodtrucks waar pasta, patat en Thaise ijsrolletjes worden geserveerd. Overal zijn zitjes, die uitkijken op het water. Op de tafels staan bloemen, boven de hoofden van de genodigden hangen tientallen planten aan een rails. De dj draait ‘Celebrate good times’. “Je wordt maar één keer 75”, lacht eigenaar Preben Horsten (28). “Dat wilden we groots vieren.”

_40A0251

Bouwen aan eigen merk

Preben is de derde generatie aan het roer van Horsten Leatherfashion, het moederbedrijf van Burkely. Hij heeft sinds januari 2018 de leiding. “Mijn opa Antoon is het bedrijf in 1944 gestart en mijn vader Cees heeft het in de afgelopen vijftig jaar groot gemaakt”, vertelt hij tussen de festiviteiten door. “Nu is het aan mij om het familiebedrijf verder te laten groeien.” Horsten Leatherfashion is begonnen als private labelproducent. Het eigen merk Burkely wordt in 1988 geïntroduceerd, maar is lange tijd iets voor erbij. Als Preben in 2013 in het familiebedrijf stapt, verandert dat. “Destijds haalden we 80 procent van onze omzet uit de productie van private labelcollecties voor bedrijven als Hema en Manfield, en 20 procent uit de verkoop van Burkely. Nu is dat precies andersom.”

Meer aandacht

Als nieuwe eigenaar kiest hij er bewust voor om Burkely meer aandacht te geven. “Met een merk kunnen we onze eigen keuzes maken en worden we minder geleefd door de klant. Er zijn meer private label-aanbieders van tassen, maar voor Burkely kunnen ze alleen bij ons terecht.” De ontwikkeling van de private label- en Burkely-collecties lopen sindsdien onafhankelijk langs elkaar. “Vroeger kwam het nog wel eens voor dat een private label-klant een tas van Burkely verkocht met zijn eigen naam erop. Dat zal nu niet meer gebeuren.”

_40A9985

Cees (links) en Preben Horsten (rechts), de tweede en derde generatie in het familiebedrijf

Van Nederland naar India

Het merk Burkely staat volgens hem voor ‘75 jaar vakmanschap’. De collecties worden ontwikkeld in het hoofdkantoor in Goirle, Noord-Brabant. Horsten Leatherfashion had tot 1996 een eigen fabriek in Nederland. De productie werd naar India verplaatst om concurrerend te blijven. Burkely werkt er met 5 à 6 vaste fabrikanten. De twee belangrijkste producenten, die samen goed zijn voor 80 procent van de omzet, zijn tijdens het evenement aanwezig. “We hebben ze speciaal voor het feest ingevlogen”, vertelt Preben. “Voor ons zijn ze net zo goed onderdeel van het bedrijf als onze Nederlandse werknemers.”

Aanwezig in het straatbeeld

Aan een merk bouwen, betekent ook dat Burkely sinds een paar jaar veel meer aan marketing doet. Er wordt onder meer geïnvesteerd in goede product- en sfeerfotografie, reclamecampagnes en een mooie instore presentatie voor retailpartners. Preben: “We vinden het belangrijk om in het straatbeeld aanwezig te zijn. We willen een merk worden waarvoor de consument naar de fysieke winkel komt. Op die manier helpen we onze retailers het hoofd boven water te houden in deze lastige markt.” Vanuit dat idee is in 2014 ook een NOS-collectie (never out of stock) geïntroduceerd, met basismodellen die het hele jaar door uit voorraad besteld kunnen worden. “We willen een deel van het risico bij de retailer weghalen. Tegenwoordig houden veel merken voorraad, maar vijf jaar geleden was dat bijzonder.”

_Q0A9170

Sterke basis

Zijn uiteindelijke doel: consumenten over de hele wereld gelukkig maken met de tassen van Burkely. Met de nadruk op ‘over de hele wereld’. Het merk wordt momenteel verkocht in twaalf landen, met Nederland en België als belangrijkste markten. Ook in Duitsland, Oostenrijk en Scandinavië timmert het familiebedrijf hard aan de weg. Preben verwacht veel van de nieuwe en waterproof Rain Riley-collectie. Lachend: “We denken dat die het met name goed gaat doen in Nederland en Scandinavië.” Achter de schermen wordt gewerkt aan het optimaliseren van de operationele processen. Horsten Leatherfashion is bezig met een nieuw hoofdkantoor en magazijn en onderzoekt of de fabrikanten een potentiële verdubbeling van de orders aankunnen. Naast Europa lonken ook andere continenten. Preben: “Maar daarvoor moet de basis eerst op orde zijn.”

Meer waardering

Het is nog helemaal niet zo vanzelfsprekend dat de jongste Horsten-telg in het familiebedrijf is gestapt. Als kind vond Preben tassen iets voor vrouwen. Hij studeerde commerciële economie, met de focus op evenementenorganisatie. Als hij een half jaar moet wachten om een vak te herkansen, springt hij bij in het magazijn van zijn vaders bedrijf. Na een productiereis naar India, begint het te kriebelen. “Ik heb nu veel meer waardering voor het product.” Mensen denken soms dat je als opvolger in een gespreid bedje komt, ziet hij. “Dat was bij ons zeer zeker niet het geval. Dit is geen markt waar alles je zomaar komt aanwaaien. En dat is maar goed ook, want van achterover leunen krijg ik geen energie.”

_Q0A9082

_40A0147 _40A9859

_40A9842

Foto's: Burkely

schoenvisie geblokkeerd

Heeft u al een abonnement, maar nog geen inlog-account, klik dan hieronder op account activeren.

Heeft u nog geen abonnement, maar wilt u wel het volledige artikel op onze website lezen?
Bestel dan nu uw abonnement