Dit zijn de juridische kwesties waarmee je als schoenenondernemer te maken kunt krijgen

Amsterdam, 10 mei 2019 14:00 | Wilke Wittebrood

Of het nu gaat om een gekopieerd ontwerp of een domeinnaam die wel heel erg op de jouwe lijkt, als schoenenondernemer kun je met verschillende juridische kwesties te maken krijgen. Onze kennispartner BRight Advocaten start deze maand met een nieuwe serie expertlogs over dit onderwerp. We blikken vooruit met Nanda de Jongh-Ruyters, partner en advocaat bij het kantoor.

Hoe is jouw interesse voor de schoenenbranche ontstaan?

Lacht: “Kleren maken de man, maar schoenen maken de vrouw. Net als veel vrouwen heb ik altijd al iets met mode en schoenen gehad. Het is begonnen als een persoonlijke interesse, maar doordat we in de loop der jaren steeds meer klanten uit de schoenenbranche kregen, hebben mijn team en ik veel geleerd over wat er in de sector speelt en tegen welke problemen ondernemers aanlopen. Daarin zijn wel een aantal rode draden te onderscheiden. Inmiddels durf ik wel te zeggen dat BRight Advocaten een expert in de schoenenbranche is.”

Wat zijn die rode draden?

“Veel zaken die we behandelen, gaan over de inbreuk op intellectuele eigendomsrechten. Klanten die een bepaald model hebben ontwikkeld, zien dat andere partijen die schoen kopiëren en de markt schoon willen vegen. Of andersom: inbreukmakers die een claim hebben ontvangen van de rechthebbende en ons inschakelen om de kwestie op te lossen. Sommige bedrijven benaderen ons in een vroegtijdig stadium voor advies, bijvoorbeeld omdat ze in de nieuwe collectie willen inhaken op een bepaalde schoenentrend. In zo’n geval kijken we mee in het ontwerpproces en adviseren we welke details aangepast kunnen worden om latere claims te voorkomen.”

Tegen welke problemen kunnen ondernemers in de schoenenbranche op juridisch gebied verder aanlopen?

“Als ondernemer is het belangrijk om goede afspraken te maken – vastgelegd in contracten - met partijen als leveranciers, licentiehouders, franchisenemers en distributeurs, importeurs of agenten. Dat kan later veel ellende voorkomen. Een voorbeeld is dat je als retailer duidelijke afspraken met je leveranciers maakt over de kwaliteitseisen die je als afnemer aan hun product stelt en de leveringstermijn van orders. Verder geven we advies op het gebied van online marketing en reclame en staan we klanten bij in geschillen over handelsnamen of domeinnamen.”

Wat ga je behandelen in de expertlogs?

“We gaan in op vragen die met regelmaat terugkomen bij onze klanten, vragen waarvan wij denken dat ze ook bij Schoenvisie-lezers spelen. Daarnaast willen we lezers informeren over de actualiteit en nieuwe ontwikkelingen waar ze rekening mee moeten houden, zoals 3D-printing en de juridische aspecten daarvan. Ook behandelen we in de expertlogs voor de schoenenbranche interessante rechtszaken.”

Welke ‘schoenenrechtszaken’ heb je de afgelopen periode zelf met interesse gevolgd?

“De rechtszaak tussen Louboutin en vanHaren, die draaide om de vraag: kan een merk een rode zool als handelsmerk registreren? Een andere interessante zaak is die tussen Asics en familiebedrijf Van Lieshout Textiel uit Noord-Brabant. Het logo van hun merk Crosshatch zou volgens Asics te veel op hun eigen logo lijken. Dan heb je nog de drie strepen-zaak van Adidas tegen Shoe Branding Europe en de winst van Sporttrading op Converse, dat de groothandel ten onrechte beschuldigde van het verhandelen van namaak All Stars.”

Tot slot: wat kan BRight Advocaten voor schoenenprofessionals betekenen?

“We doen er alles aan om juridische geschillen zo goed en snel mogelijk op te lossen. Die oplossing ligt meestal niet in een rechtszaak, aangezien die soms jaren kunnen duren. We streven naar een oplossing die kostentechnisch goed is en de ondernemer zo min mogelijk tijd kost, zodat hij of zij zich kan focussen op het bedrijf. Ter illustratie: een claim over een voorraad ter waarde van €350.000,- is de moeite waard om juridisch in te duiken. Bij een claim over een voorraad van €4.000,- is het goedkoper om die schoenen te vernietigen dan een advocaat in te schakelen. Soms stap je naar de rechter, soms blijf je er juist van weg. Het is echt maatwerk. Dat vind ik ook zo leuk aan dit vak.”

Nanda de Jongh BRight Advocaten

CV

Nanda de Jongh (43) studeerde rechten aan de Universiteit van Amsterdam. Ze begon haar carrière als advocaat bij een groot landelijk kantoor, AKD Prinsen Van Wijmen, waar ze later ook associated partner werd. In 2011 startte ze haar eigen advocatenkantoor, BRight Advocaten, gespecialiseerd in het intellectueel eigendom van bedrijven in de fashion-, retail- en lifestylebranche. BRight Advocaten is gevestigd in Breda. Er werken 6 juristen.

BRight Advocaten is kennispartner van Schoenvisie. Ga voor meer informatie naar https://bright-advocaten.nl.