Bijzondere schoenen vanuit de hele wereld: dit is webshop Bottines.nl [interview]

Amsterdam, 8 maart 2019 10:00 | Wilke Wittebrood

Ondernemer Marjolein van Zanten (37) reist de wereld over op zoek naar de mooiste schoenen voor haar klanten. Via de webshop www.bottines.nl verkoopt ze enkellaarsjes uit Zuid-Frankrijk, sandalen uit Griekenland en binnenkort ook schoenen van raffia uit Marokko. “Voor alle schoenen die ik verkoop, geldt: het was liefde op het eerste gezicht.”

Hoe is het idee voor Bottines.nl ontstaan?

Marjolein van Zanten, Bottines.nl: “Jaren geleden was ik op zoek naar elegante platte schoenen. Een vriendin wees me op de suède enkellaarzen van het Franse familiebedrijf La Botte Gardiane, die ook wel ‘bottines’ worden genoemd. Het was liefde op het eerste gezicht, al was het ontzettend moeilijk om eraan te komen. Uiteindelijk heb ik een rechtstreekse order bij de fabrikant geplaatst en had ik de schoenen drie maanden later in huis. Eenmaal in Amsterdam kreeg ik ontzettend veel complimenten over de laarzen. Wildvreemden spraken me aan om te vragen waar ik mijn schoenen had gekocht, en dat meerdere keren per dag. La Botte Gardiane was op dat moment nog niet in Nederland verkrijgbaar. Dat zette me aan het denken: misschien zou ik het merk hier kunnen introduceren.”

“Ik heb als salesmanager voor Viktor & Rolf Shoes en Beatrix Ong gewerkt, de voormalig creatief directeur van Jimmy Choo. In die functies heb ik veel geleerd de kwaliteit van materialen en maakwijzen van schoenen en hoe je (nieuwe) merken op de markt zet. Op de eigenaren van La Botte Gardiane maakte dat overigens geen indruk. Ze hebben me drie keer afgewezen, maar uiteindelijk toch besloten een samenwerking aan te gaan. We merkten al snel dat we veel aan elkaar hadden. Zij hebben een prachtig product, ik heb de kennis en expertise om het verder te bouwen.”

Bottines (1)

Hoe heb je het merk in Nederland geïntroduceerd?

“Een eigen webshop was voor mij het meest behapbaar, omdat het goedkoper was dan het openen van een fysiek verkooppunt en ik direct aan de slag kon. Het Parool besteedde aandacht aan Bottines.nl. Daarna begonnen de bestellingen al vrij snel te lopen. Het bedrijf is stap voor stap geprofessionaliseerd. In het begin pakte ik de orders zelf in en leverde ik ze als het even kon ook af. Inmiddels is zijn de logistieke activiteiten (o.a. verzenden en retouren) uitbesteed. Ik focus me nu volledig op het creatieve vlak, de productontwikkeling en marketing.”

Op Bottines.nl verkoop je naast La Botte Gardiane ook andere merken, kun je daar iets over vertellen?

“Ik heb samengewerkt met Zespà Aix-en-Provence, een Frans merk dat prachtige leersoorten gebruikt. Zespà stond vroeger bekend om de luxe espadrilles. In 2014 breidde het merk uit met een sneakerlijn, precies in de periode dat de sneakerhype opkwam. Bottines.nl was een van de eerste webshops wereldwijd die Zespà-sneakers ging verkopen. De bestellingen kwamen overal vandaan, van New York tot Tokio en Hong Kong. Na een paar jaar van groei gaf het bedrijf aan dat ze in Nederland ook via andere kanalen wilden gaan verkopen. Begrijpelijk, maar dat maakt de samenwerking voor mij minder interessant. Ik werk graag exclusief met merken.”

Waar selecteer je naast exclusiviteit verder op?

“Ik geloof in mooie en kwalitatief goede basics die meerdere seizoenen meegaan. Het lukt niet altijd, maar ik werk bij voorkeur met producten van natuurlijk gelooid leer. Verder vind ik de mensen met wie ik werk heel belangrijk. Ik heb nauw contact met de producenten van mijn eigen sandalen- (vanaf zomer 2017) en raffialijn (vanaf zomer 2019).”

Bottinesnl 4 credit Bottinesnl

Van import naar eigen productie; hoe ging dat?

“Tijdens een vakantie in Griekenland stuitte ik op een klein schoenenatelier waar ik een paar handgemaakte sandalen kocht. Die bevielen zo goed, dat ik opnieuw dacht: hier zit misschien meer in. Ik experimenteerde met een kleine sandalencollectie voor zomer 2017, die in mei al was uitverkocht. We gaan nu de derde zomer in met de Bottines-sandalen en de verkoop verdubbelt elk seizoen.”

“Voor zomer 2019 komt daar een schoenenlijn van raffia bij, als antwoord op de groeiende vraag naar vegan schoenen (raffia wordt gemaakt van palmbladeren, red.). De schoenen worden met de hand geknoopt door een collectief van zo’n twintig Marokkaanse vrouwen. Zij doen dit werk in hun vrije tijd als extra inkomstenbron. Ik vind het mooi dat ik mijn creativiteit kwijt kan in deze nieuwe lijn en tegelijkertijd ook inkomsten voor deze vrouwen genereer. En hopelijk iets neerzet waar mijn klanten blij van worden.”

Daarover gesproken: wie zijn jouw klanten?

“Vrouwen van 28 jaar en ouder, die kwaliteit en stijl verkiezen boven bekende merken. Ik heb aardig wat vaste klanten. Sommigen hebben de bottines in vier of vijf kleuren, zo fijn vinden ze de schoenen. Bij de kick-off van een nieuw seizoen presenteer ik de collectie in een tijdelijke pop-up store in de Negen Straatjes (Huidenstraat 13, 2 t/m 7 april 2019). Er zijn klanten die me trouw volgen en altijd langskomen om te zien wat er nieuw is. Heel bijzonder.”

Bottinesnl 3 credit Bottinesnl BOTTINES_Imaan raffia oranje

BOTTINES_Carly raffia naturel BOTTINES_Eve raffia

 

Wil je meer weten over de persoon achter het bedrijf? Vandaag (8 maart 2019) verschijnt de nieuwe Schoenvisie, met daarin een persoonlijk portret van Marjolein van Zanten in de rubriek ‘Vakidioot’. “Ik heb er jarenlang van gedroomd om Neus te worden, professioneel parfummaker.” Nog geen abonnement? Kijk hier voor de mogelijkheden.

schoenvisie geblokkeerd

Heeft u al een abonnement, maar nog geen inlog-account, klik dan hieronder op account activeren.

Heeft u nog geen abonnement, maar wilt u wel het volledige artikel op onze website lezen?
Bestel dan nu uw abonnement