VanHaren vs Louboutin: Schoenenketen lijkt te gaan winnen

Amsterdam, 23 juni 2017 15:29 | Tessa Bentvelsen

De strijd om de rode schoenzool lijkt gewonnen te worden door VanHaren. De schoenenketen ligt sinds 2012 al in de clinch met Louboutin om het handelsmerk.

Na een jarenlange juridische strijd met de Franse schoenenontwerper Christian Louboutin, lijkt VanHaren te gaan winnen. Sinds 2012 liggen de twee partijen in de clinch om de rode schoenzool onder pumps aangezien Louboutin deze als handelsmerk heeft geregistreerd voor de Benelux. Door de strijd kwam ter sprake of een rode zool wel als merk geregistreerd kan zijn.

Advies

De advocaat-generaal van het Hof van Justitie van de Europese Unie geeft nu echter het advies dat rode zolen niet als merk kunnen gelden. Volgens hem kan 'geen merkbescherming worden verleend aan kleur als daardoor concurrenten worden verhinderd om waren met hetzelfde functionele karakter aan te bieden’. Meestal wordt dit advies opgevolgd door het Hof.

Verloren

In 2013 verloor VanHaren nog de strijd om de rode schoenzool en moest de keten alle pumps met de gekleurde zool uit de handel nemen. De rechter vond dat het publiek de hooggehakte schoenen van Louboutin aan de kleur van de schoenzool herkent en dat kan worden gezien als een handelsmerk. Ook Yves Saint Laurent verloor in 2011 de strijd tegen de schoenenkoning. Andere bedrijven mogen de rode zool alleen gebruiken als de schoen zelf ook rood is, aldus de rechter. Gelukkig voor VanHaren is de keten naar het Europese Hof gestapt.

Lees ook: Soap rond Louboutin-zool voor VanHaren nog niet klaar