Toms zet zich in tegen wapengeweld

AMSTERDAM, 26 november 2018 14:25 | Tessa van Glabbeek

Schoenenmerk Toms doneert 5 miljoen dollar aan verschillende organisaties in Amerika om een einde te maken aan wapengeweld.

Beeld: Toms

Toms heeft een campagne aangekondigd onder de naam ‘End Gun Violence Together’. Daarmee zet het schoenenmerk zich in om wapengeweld te stoppen in Amerika. Om de campagne te lanceren, investeert Toms 5 miljoen dollar in organisaties door het hele land . Naast hun eigen betrokkenheid, roepen ze heel Amerika op zich bij hen aan te sluiten.

Ansichtkaart

Op de (Amerikaanse) website van Toms kunnen mensen een ansichtkaart versturen naar de vertegenwoordigers in hun staat waarin ze hun steun voor verandering uiten. Hiermee wil het merk bereiken dat de leden van het Congres actie gaan ondernemen door een algemene achtergrondcontrole uit te voeren bij elke wapenverkoop.

Schietpartijen

Blake Mycoskie, de oprichter van Toms, legt in een persbericht uit waarom hij het nieuwe project oprichtte: “Toen ik de gruwelijke schietpartijen in Thousand Oaks bekeek, die slechts enkele kilometers verwijderd waren van het Toms-hoofdkantoor en mijn huis, werd ik overmand door een enorme angst voor mijn eigen kinderen. Op dat moment begreep ik direct dat ouders in heel Amerika leven met dezelfde angst. Sinds dag één is het onze missie geweest om een betere toekomst te creëren. In de afgelopen twaalf jaar hebben we onder andere 86 miljoen paar schoenen weggegeven en geholpen om 600.000 weken schoon water te leveren aan verschillende gemeenschappen. We geloven dat het creëren van een betere toekomst ook betekent dat we helpen om het wapengeweld te stoppen.”

De oprichter van Toms schoof vorige week aan bij de Amerikaanse talkshow The Tonight Show Starring Jimmy Fallon. Daar vertelde hij over het nieuwe project, en hoe hij op het idee kwam om de actie op te zetten. Bekijk het fragment hieronder.