Toms vernieuwt Giving-model

AMSTERDAM, 25 februari 2019 12:20 | Tessa van Glabbeek

Het schoenen- en lifestylemerk Toms kondigde donderdag 21 februari de vernieuwing van het Giving-model aan. Ze gaan, naast het oorspronkelijke One for One Giving-programma, actuele problemen aanpakken middels investeringen op projectbasis.

Toms staat inmiddels bekend als een bedrijf met een sociale missie en 'Giving' is altijd een kernwaarde geweest bij het schoenen- en lifestylemerk. Met de One for One Giving-programma’s draagt Toms een steentje bij aan de wereld. Zo zorgen ze voor schoon water, herstellen ze gezichtsvermogen en zorgt het merk dat er voor elk verkocht paar schoenen óók een paar bij een kind terecht komt dathet hard nodig heeft.

Actuele problemen

Nu kondigt Toms een vernieuwing aan van het Giving-model. De One for One-programma’s blijven doorlopen, maar het schoenenlabel gaat zich daarnaast richten op een aantal actuele problemen, door middel van investeringen op projectbasis. Daarvoor werken ze samen met lokale non-profitbedrijven en changemakers wereldwijd.

Chief Giving Officer

Het merk heeft zelfs een Chief Giving Officer, Amy Smith. Zij vertelt in een persbericht: “Onze inzet voor gezondheid, onderwijs en economische kansen is nooit veranderd, maar de wereld waarin we leven wel. Daarom blijven we ons verder ontwikkelen en ons bedrijf en onze winsten inzetten voor het oplossen van problemen die een impact hebben op onze huidige wereld."

Lokale problematiek

Vanaf de lente van 2019 gaat Toms investeren in Europese projecten gericht op lokale problematiek als dakloosheid, empowerment van vrouwen en ondernemerschap met een maatschappelijke impact. Ze werken hiervoor onder andere samen met non-profitpartners zoals Centrepoint en Ashoka en Europese changemakers Joshua Coombes, Ella Grace Denton Sara Nuru.

In maart trapt Toms af met het eerste changemakersproject van Joshua Coombes. Hij begeleidt, in samenwerking met Light & Noise en lokale daklozenorganisaties, een tour langs kunstexposities in verschillende steden. De nadruk ligt daarbij op het toenemende probleem van dakloosheid in Europa.

Eerste initiatief

De officiële aankondiging van het vernieuwde Giving-model en de Europese projecten, volgt op de lancering met het eerste initiatief in november 2018: End Gun Violence Together. Toen doneerde Toms 5 miljoen dollar aan organisaties die bijdragen aan het stoppen van vuurwapengeweld in Amerika.

Over Toms

Toms werd in 2006 opgericht door Blame Mycoskie met de visie om een bedrijf te creëren dat mee bouwt aan een beter toekomst. Sindsdien heet Toms al 86 miljoen paar schoenen gegeven, het gezichtsvermogen met 600.000 mensen hersteld en gemeenschappen wereldwijd voorzien van 600.000 weken schoon water.