Termeer Groep (Sacha & Manfield) neemt Sissy-Boy over

AMSTERDAM, 15 april 2019 15:44 | Tessa van Glabbeek

Het familiebedrijf Termeer Groep, waaronder Sacha en Manfield vallen, neemt mode- en lifestylemerk Sissy-Boy over. Vorige week werd het label failliet verklaard, nadat het op 1 april uitstel van betaling had gevraagd.

Sissy-Boy is overgenomen door de Termeer Groep, nadat het vorige week failliet werd verklaard. Het lifestylemerk is daarmee het eerste niet-schoenenmerk in de portefeuille van de Termeer Groep, dat eigenaar is van Sacha en Manfield. Met de overname is Sissy-Boy weer onderdeel van een familiebedrijf, zoals het in 1982 ooit begonnen is. In een persbericht laat ceo Ward Termeer weten dat dat goed nieuws is: “Familiebedrijven zijn de ruggengraat van onze economie. Door Sissy-Boy op te nemen in onze familie willen we de kracht en de potentie die in het merk zit opnieuw de juiste voedingsbodem bieden.”

Winkels

Verspreid over de Benelux heeft Sissy-Boy 45 winkels, het is nog niet bekend hoeveel daarvan open blijven. Termeer Groep laat wel weten voornemens te zijn om veel mogelijk banen en winkels te behouden. De komende tijd zal hierover meer duidelijkheid komen.

Faillissement

Eind vorige week werd Sissy-Boy failliet verklaard, nadat het mode- en lifestylemerk op 1 april uitstel van betaling had aangevraagd. De oud-eigenaar van het label, Brand Retail Group (BRG), probeerde het afgelopen jaar het bedrijf weer gezond te maken. Hiertoe is onder meer gesneden in de overhead, is de collectie aangescherpt en zijn investeringen gedaan in de winkels en in de online-activiteiten van Sissy-Boy. De tegenvallende verkopen eind 2018 hebben de onderneming echter ernstig onder druk gezet, waarna werd besloten om te zoeken naar een koper die bereid zou zijn om significant in Sissy-Boy te investeren.

BRG sprak de afgelopen periode met verschillende partijen, hetgeen heeft geleid tot vergevorderde gesprekken met een Nederlands familiebedrijf dat actief is in dezelfde sector. Nadat deze partij zich onverwacht terugtrok was de directie van Sissy-Boy genoodzaakt surseance van betaling aan te vragen. Afgelopen zaterdag werd bekend dat de Termeer Groep het bedrijf overneemt.

Schoenenlabels

Ward Termeer is de vierde generatie van de Termeer Groep, dat met de merknaam Sacha al sinds 1909 aanwezig is in het Nederlandse retaillandschap. Het bedrijf is naast Sacha ook eigenaar van een ander schoenenlabel; Manfield. Sissy-Boy is daarmee het eerste mode- en/of lifestylemerk dat de Termeer Groep vertegenwoordigd: “Retail draait meer dan ooit om klantbeleving en de klant verrassen met je producten en service. Sissy-Boy is daar een duidelijk voorbeeld van. Een prachtig merk, met een duidelijk verhaal en vanaf vandaag weer een mooie toekomst”, aldus Ward Termeer.

Over Sissy-Boy

Het Nederlandse Sissy-Boy is in 1982 opgericht en is bekend om haar collectie kleding en woonaccessoires. Het bedrijf heeft ongeveer 45 eigen winkels in de Benelux en verkoopt haar collectie tevens via een eigen webshop. Er werken ruim 600 mensen bij Sissy-Boy (circa 375 FTE); de omzet was afgelopen jaar €60 miljoen.

Ward Termeer was nog niet bereikbaar voor commentaar.