Schoenwinkelketen Torfs gaat concurrentie aan met Zalando

AMSTERDAM, 11 september 2018 16:19 | Tessa van Glabbeek

De Belgische schoenenwinkelketen Torfs wil in België groter worden dan Zalando. De webshop van Torfs zorgt voor een flinke omzetstijging voor het familiebedrijf.

Het zeventigjarige Belgische schoenenbedrijf Torfs is goed bezig: de omzet stijgt dit jaar naar verwachting met bijna 4 miljoen euro. De stijgende omzet is voornamelijk te wijten aan de goede cijfers van de webshop. De verkoop was in augustus 19 procent hoger dan vorig jaar. “Wij willen de beste online schoenwinkel van het land zijn”, aldus ceo Wouter Torfs tegen het Nieuwsblad.

Stijgende omzet

Vorig jaar was de keten goed voor een omzet van 143,5 miljoen euro. Dit jaar verwacht Torfs dat dit stijgt naar maximaal zo’n 147 miljoen euro. De webshop is goed voor 15 procent van de totale omzet. Binnen drie à vier jaar verwacht Wouter Torfs dat dat 20 procent zal zijn. Op termijn gaat de ceo uit van dertig procent. “Ons mantra is: online is niet de vijand, maar onze bondgenoot. Er zullen geen winkels van Torfs sluiten.”

Investeringen

Vorig jaar werd er flink geïnvesteerd in het distributiecentrum in Temse. Er werd uitgebreid met een nieuw depot, speciaal voor de webshop. Pakketjes worden tot 23.00 uur ’s avonds verstuurd en dagelijks gaan er gemiddeld 2.200 paar schoenen naar klanten.

De stenen winkels krijgen ook een investering. Torfs werkt aan een nieuw winkelconcept, waar ook lifestyle en homeproducten worden aangeboden. In enkele winkels wordt een test gedaan met dit nieuwe concept, en deze draaien 10 tot 15 procent beter dan andere winkels.