Schoenenwinkels zetten in maart 6 procent meer om dan vorig jaar

AMSTERDAM, 14 mei 2019 16:12 | Tessa van Glabbeek

Leder- en schoenenzaken hebben in maart 2019 6 procent meer omgezet dan in dezelfde periode vorig jaar. Daarmee zit het bij de grootste stijgers, alleen winkels in doe-het-zelfartikelen, keukens en vloeren noteerden in maart een grotere omzetstijging.

In maart 2019 hebben schoenen- en lederwarenwinkels 6 procent meer omzet gehaald dan in dezelfde periode een jaar eerder, zo blijkt uit cijfers van het CBS. Daarmee is de schoenenbranche de op één na hoogste omzetstijger; alleen winkels in doe-het-zelf-artikelen, keukens en vloeren hadden een grotere omzetstijging.

Kleding

De omzet van kledingwinkels ging iets naar beneden; zij zette in maart 0,4 procent minder om dan in maart 2018. Februari was voor de kledingwinkels een betere maand; toen zetten zij 4,2 procent meer om in vergelijking met een jaar eerder. Voor schoenenwinkels bleef de omzetstijging nagenoeg hetzelfde: in februari zetten zij 5,8 procent meer om dan vorig jaar.

Detailhandel

De gehele detailhandel heeft in maart 4,4 procent meer omgezet dan in maart 2018. Het verkoopvolume lag 3,6 procent hoger en zowel de food- als de non-foodsector realiseerde een hogere omzet.

Online

De online omzet steeg enorm; die kwam 16,7 procent hoger uit dan vorig jaar. De cijfers zijn koopdag gecorrigeerd. Webwinkels (met als hoofdactiviteit verkoop via internet) zette een omzetplus neer van 13,7 procent. Multi-channelers groeide met 21,6 procent.