Schoenenketen Torfs ziet winst dalen door succes eigen webshop

AMSTERDAM, 6 augustus 2019 15:20 | Tessa van Glabbeek

De Belgische schoenenketen Torfs zag het afgelopen boekjaar zijn winst dalen. Vreemd genoeg komt dat vooral door het succes van de eigen webwinkel.

Schoenenketen Torfs heeft het afgelopen jaar een dalende winst neergezet. Voornaamste reden voor deze daling is de populariteit van de eigen webshop, zo meldt Retaildetail. Torfs realiseerde het afgelopen jaar een totale omzet van 145,6 miljoen euro (+2 procent), maar de bedrijfswinst daalde van 4,1 miljpen euro naar 1,4 miljoen euro en ook de nettowinst ging fors lager. De dalende winst is toe te schrijven aan de hoge kosten die verbonden zijn aan de e-commerce. Torfs verkoopt steeds meer schoenen online, maar de marges daarop liggen een stuk lager door de torenhoge kosten.

Concurrentie

De keten verkoopt 17 procent van zijn schoenen via de webwinkel. Dat bereikte het bedrijf door dezelfde service aan te bieden als concurrenten zoals Zalando. Net als die Duitse webshop, rekent Torfs zijn klanten geen verzendkosten aan. Schoenen terugsturen is ook gratis. "De kosten voor de verzending van pakjes zijn hoog", zegt ceoWouter Torfs tegen De Tijd. "Daarnaast draaien we ook op voor de kosten van schoenen die klanten terugsturen. En we moeten investeren in online reclame en technologie. Dat zijn allemaal kosten die we vroeger niet hadden."

Maatregelen

Wouter Torfs gaat kijken of er maatregelen getroffen moeten worden. Zo wordt er kritisch gekeken naar de Nederlandse webshop en het aanbod dat de keten in België en Nederland verkoopt via Bol.com: “Daarmee maakten we vorig jaar verlies.”