Schoenenketen Kens failliet verklaard

AMSTERDAM, 14 maart 2019 16:04 | Tessa van Glabbeek

Kens is in februari 2019 failliet verklaard. De schoenenzaak, die vier filialen had in het zuiden van het land, verkocht zowel schoenen in het laag- als in het hoogsegment.

De schoenenketen Kens is vorige maand failliet verklaard, zo blijkt uit documenten op faillissementsdossier.nl. Alle vier de winkels, in Eindhoven, Tilburg, Breda en Roosendaal zijn gesloten. Het faillissement is uitgesproken over vijf bedrijven: de vier winkels en het moederbedrijf met de naam Luks B.V. Op Facebook kondigt de Bredase winkel een executieverkoop aan. Wat de reden is van het faillissement is (nog) niet bekend.

Sceptisch

De schoenenzaak verkocht zowel schoenen in het lage als in het hoge segment. In 2015 vertelde eigenaars Jacky en Wendy van de Velde tegen Schoenvisie over dat nieuwe concept, dat ze in Eindhoven lanceerden: “Sommige leveranciers waren heel sceptisch over ons nieuwe concept. Een assortiment met schoenen uit zowel het laag- als het hoogsegment, dat kon nooit werken, dachten ze. Maar wij bewijzen met onze winkel in Eindhoven het tegendeel, want onze klanten zijn enthousiast.”

Dezelfde klant

De winkel in Eindhoven had een chique uitstraling, met voorin de lager geprijsde modellen en achterin de duurdere schoenen. Wendy: “Consumenten kiezen bewust voor een mooi en duurder paar schoenen dat duurzaam is. Het is zeker niet zo dat een klant dat voor een goedkoop model kiest een ander type is dan de klant die een duurder paar schoenen koopt. Het kan simpelweg dezelfde klant zijn.”

Noodgedwongen

De keuze om collecties uit beide segmenten aan te bieden, was min of meer noodgedwongen. Daarover zegt Jacky in 2015 tegen Schoenvisie: “Als nieuweling krijg je nauwelijks de kans om de gewenste merken in te kopen. Toen we twee jaar geleden met schoenenwinkels startten, was het erg moeilijk om bepaalde bekende merken in het middensegment die we graag wilden hebben, in te kopen. Leveranciers uit Waalwijk vertelden ons dat we hun merken niet mochten inkopen omdat ze al een paar verkooppunten in de buurt van onze winkels hadden. Ik vind dat er heel bekrompen wordt gedaan over selectieve distributie; via internet zijn al die merken overal te koop.” Zijn echtgenoot vulde aan: “Maar nu zijn we juist heel blij met dit beleid, want daardoor verkopen wij andere merken dan onze collega-winkeliers.”

Helaas waren de eigenaars niet bereikbaar voor commentaar. De telefoonnummers van de winkels lijken te zijn afgesloten. Schoenvisie is nog in afwachting van reactie door de curator.

Dit bericht wordt aangevuld zodra er actuele ontwikkelingen zijn.