Schoenendiscounter leidt influencers om de tuin met nep-luxemerk

AMSTERDAM, 3 december 2018 15:36 | Wilke Wittebrood

Een Amerikaanse discountketen fopte afgelopen week een groep influencers door hun eigen collectie als een luxe schoenenmerk te presenteren en verkocht voor duizenden euro’s aan schoenen.

Zou jij een paar honderd euro betalen voor schoenen van een discountketen? De Amerikaanse schoenenketen Payless kreeg klanten zover. De discounter huurde een voormalige Armani-winkel af, presenteerde daar de eigen collectie als het nieuwe luxemerk Palessi en nodigde een groot aantal influencers uit voor de ‘grand opening’.

De Payless-schoenen, die normaal tussen de €15,- en €40,- kosten, werden in de luxe omgeving voor honderden euro’s aangeboden. De reacties van de gasten waren louter positief. Ze prezen het design, materiaalgebruik en kwaliteit. In een paar uur tijd verkocht Palessi voor een paar duizend dollar aan schoenen.

De reacties waren niet mals toen de genodigden hoorden dat hun dure nieuwe schoenen van een discounter waren. Hun geld kregen ze terug, hun aankopen mochten ze houden. Payless laat weten met deze stunt de ‘imago- en merkbewuste influencer-cultuur te willen uitdagen’. En de discounter heeft nog een boodschap: dat de schoenen goedkoop zijn, is er blijkbaar niet aan af te zien.