Nu in Schoenvisie #7: United Nude, de tol van de crisis en 10 pagina’s inkoopinspiratie

Amsterdam, 30 augustus 2019 08:30 | Wilke Wittebrood

De nieuwe Schoenvisie is uit! In deze editie lees je interviews met United Nude, Feraggio, Theo Jansen Schoenen in Nijmegen en de nieuwe eigenaar van Tien Tenen Kinderschoenen in Eindhoven. Verder onderzoeken we of de crisis in de schoenenbranche wel voorbij is (en hoe de sector wendbaarder kan worden) en brengen we 10 pagina’s met inkoopinspiratie voor zomer 2020. Veel leesplezier!

Rem D. Koolhaas van United Nude: ‘De mode is naar ons toegegroeid’

United Nude is volgens oprichter Rem D. Koolhaas meer een designmerk dan een schoenenlabel. Zijn architectonische ontwerpen hebben fans over de hele wereld. Met de verhuizing naar Los Angeles begint het bedrijf aan een nieuw hoofdstuk, vertelt hij in het profiel in de nieuwe Schoenvisie. “We maken nu meer lawaai in Amerika.”

Winkelreportage: Theo Jansen Schoenen in Nijmegen

Mode en comfort onder één dak? Theo Jansen Schoenen in Nijmegen bewijst dat het kan. Of klanten nu komen voor een hippe sneaker of schoenen waarin hun steunzolen passen, een bezoek aan de winkel van Natalie Jagtenborg moet voor iedereen een uitje zijn.

Lees ook: 5 ondernemerslessen van Natalie Jagtenborg (Theo Jansen Schoenen)

Gespot op de beurzen: trends modisch comfort, kinderschoenen en tassen

Een nummer met heel veel inkooptips. Wat valt op bij de tassencollecties voor zomer 2020? En welke trends springen het meest in het oog bij de comfort- en kinderschoenenmerken?

Mode-icoon: de Birkenstock

Dit keer duiken we dieper in de geschiedenis van Birkenstock. Wist je bijvoorbeeld dat Birkenstocks tot de jaren ’90 vrijwel alleen door verpleegkundigen en hippies werden gedragen?

Achtergrond: is de crisis wel voorbij?

De crisis in de schoenenbranche is nog niet voorbij, getuige het stijgende aantal faillissementsberichten. Veranderen en innoveren bleek de afgelopen jaren makkelijker gezegd dan gedaan. Hoe kan de sector daadwerkelijk wendbaarder worden?

Deze merken maken hun debuut op Gallery Shoes

Onder de meer dan 400 exposanten van Gallery Shoes, van 1 tot en met 3 september in Düsseldorf, bevinden zich wederom veel nieuwe merken. In deze editie tippen we er een aantal, waaronder Joseph Cheany & Sons en Hunter.

Vakidioot: 13 vragen aan Juliette de Vries (Feraggio)

Ondernemer Juliette de Vries is samen met Patricia Lubbersen oprichter van het luxe pumpmerk Feraggio, dat sinds kort ook voor retailers in de Benelux in te kopen is. In de rubriek ‘Vakidioot’ legden we haar 13 persoonlijke vragen voor. Wie is de vrouw achter het merk?

Lees ook: Feraggio is klaar om op te schalen: ‘Ons concept heeft zichzelf bewezen’

Kijken: 9 pagina’s collecties voor zomer 2020

Wat brengen de schoenenmerken voor het nieuwe seizoen? De witte sneaker blijft, zo constateren we, maar daarnaast is er ook volop kleur te ontdekken in de zomercollecties.

Nieuw Gezicht: Niels Dijkstal van Tien Tenen Kinderschoenen

We stellen je voor aan ondernemer Niels Dijkstal, sinds februari dit jaar de nieuwe eigenaar van Tien Tenen Kinderschoenen in Eindhoven. In dit nummer licht hij toe hoe hij tot de overname kwam en wat zijn plannen met de bekende kinderschoenenwinkel zijn.


Wat worden dé trends voor het nieuwe seizoen? Hoe deal je als retailer met temperaturen van 40 graden of meer? En succesvol inkopen, hoe doe je dat? Als Schoenvisie-abonnee ben je verzekerd van antwoorden op deze vragen en altijd als eerste op de hoogte van actuele marktontwikkelingen en branchenieuws.

Met het Schoenvisie Totaal-abonnement ontvang je 9 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendforecasters, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag. Nog geen abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden.