Nu in Schoenvisie #6: Van Oorschot Schoenen, succesvol inkopen en dé zomertrends voor 2020

Amsterdam, 9 augustus 2019 11:30 | Wilke Wittebrood

De nieuwe Schoenvisie is verschenen! Met in deze editie grote interviews met twee markante schoenenbedrijven, jubilaris Van Oorschot Schoenen en SchoenenZaken. Verder maakten we kennis met het nieuwe agentuur Or.Els en hadden we een persoonlijk gesprek met Marja Baas van Myomy Do Goods. In deze editie ook veel aandacht voor succesvol inkopen, met tips van ervaringsdeskundigen en retailexperts. Veel leesplezier!

Van Oorschot Schoenen & Tassen: 100 jaar liefde voor het vak

Het is een jaar met mijlpalen voor Thijs van Oorschot en Alexander van Roij, de eigenaren van Van Oorschot Schoenen & Tassen. Het familiebedrijf viert het 100-jarig jubileum, is uitgeroepen tot hofleverancier en opent ook nog een tweede vestiging. In een groot interview lichten de ondernemers de ontwikkelingen bij hun bedrijf toe. “Na 100 jaar werd het tijd voor iets nieuws.”

Lees ook: Van Oorschot Schoenen & Tassen strijkt neer in Weert [binnenkijken]

Schoenentrends zomer 2020: romantisch en sportief

Er is een romantische stroming in de mode die ook belangrijk is voor schoenenmode, constateert trendforecaster Jan Agelink. Dit uit zich in creatieve uppers met dessins en/of opengewerkte delen op western-, hiking- en canvasschoenen en -laarsjes. Daarnaast zijn de dikkere sportzolen in opkomst in elke modestijl, zelfs met de meer klassiekere uppers. “Genoeg innovatie dus dit seizoen!”

Nieuw gezicht: Or.Els Agency

Maarten van den Elsaker en Job Arntz van agentuur Or.Els Agency hebben grote plannen met het kleurrijke slippermerk Koses, dat voor zomer 2019 voor het eerst in de winkels te vinden is. In de rubriek ‘Nieuw Gezicht’ lichten ze hun visie en strategie toe.

Lees ook: Nieuw slippermerk: Moses [interview]

Primeurs in Cast

Mediterrane sandalen, hippe kindersneakers, voetscanners en een groen agentuur: Cast mag dit seizoen weer een aantal nieuwkomers verwelkomen. We maakten een selectie van merken die dit seizoen voor het eerst (of weer) in het centrum te vinden zijn.

Lees ook: Raymond Wiegerinck gaat in ‘groene schoenen’ met nieuw agentuur Smartdeal

SV1906 Cover instagram

Even afrekenen bij SchoenenZaken in Groningen

Ondernemers Thies Nicolai, Joël Timmerman en Paul Vetter runnen SchoenenZaken in Groningen, naar eigen zeggen de ‘leukste mannenschoenenwinkel van het land’. Hun doel: vanuit Groningen de rest van Nederland veroveren. Hoe pakken ze dat aan?

Vakidioot: Marja Baas van Myomy Do Goods

In de rubriek Vakidioot leggen we inspirerende branchegenoten een aantal persoonlijke vragen voor. Dit keer: Marja Baas, de oprichter van het duurzame en fairtrade tassenmerk Myomy Do Goods (bekend van de My Paper Bag). Wie is de vrouw achter het bedrijf?

Lees ook dit interview met Myomy Do Goods: ‘Duurzaamheid en winst maken gaan prima samen’

Tips voor succesvol inkopen: ‘Stap uit je bubbel’

Een heel verkoopseizoen is afhankelijk van de inkoopbeslissingen die je in een paar weken tijd neemt. Daarom is een frisse blik nooit weg. We vroegen ervaringsdeskundigen en retailexperts naar hun tips. “Vraag eens aan winkelmedewerkers naar welke merken en modellen klanten hebben gevraagd. Dat kan waardevolle informatie opleveren.”


Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuws over retailers en leveranciers, ontwikkelingen in de markt en actuele trends? Met het Schoenvisie Totaal-abonnement ontvang je 9 keer per jaar het blad (6x fysiek en 3x digitaal) met interviews, achtergrondverhalen en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendforecasters, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag. Nog geen abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden.