Nu in Schoenvisie #5: Brandmarc en Sieben, bedrijfsopvolging en de trends voor zomer 2020

Amsterdam, 12 juli 2019 12:30 | Wilke Wittebrood

De eerste Schoenvisie voor het inkoopseizoen zomer 2020 is uit! Met in deze editie een dubbelinterview met Brandmarc en Sieben, een bezoek aan de winkels A. Holland Schoenen in Nijmegen en Shoezz by Glamz in Weert, 7 pagina’s met de nieuwste schoenentrends en handvatten voor de zoektocht naar een geschikte opvolger. We wensen je veel leesplezier en inspiratie!

Dubbelinterview Brandmarc en Sieben: ‘Samen hebben we meer power’

De markt vraagt meer van retailers én leveranciers, zien importeurs Frank Sieben van Brandmarc en Roel Sieben van Sieben BV. Daarom werken de broers intensiever samen met één showroom en één creatief team voor de schoenencollecties. In een gezamenlijk interview lichten ze hun strategie toe. “Met twee bedrijven onder één dak hebben we veel meer aanloop.”

Lees ook: Brandmarc en Sieben bundelen krachten met nieuwe showroom

Marktcijfers: omzet detailhandel oktober 2018 – maart 2019

De omzetresultaten in de schoenen- en kledingdetailhandel blijven veranderlijk, blijkt uit de cijfers van het CBS over de periode oktober 2018 tot en met maart 2019. Toch houden de goede en slechte tijden elkaar aardig in balans. Hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen duidt de resultaten. “Over het algemeen gaat het met kleding- en schoenenwinkels lang niet zo slecht.”

Trendspecial: schoenen zomer 2020

Het is spannend om te zien hoe toonaangevend schoenmode is geworden de laatste paar seizoenen, constateert trendforecaster Jan Agelink. Kijk bijvoorbeeld naar de invloed van de athleisuremarkt en alle hybride modellen die daardoor op de markt komen. Een ander niet te missen feit is de zoektocht naar alternatieven voor leer. Kortom: ‘Veel innovatie waarbij de consument weer echt iets nieuws kan kiezen.”

Winkelreportage: A. Holland Schoenen in Nijmegen

De vaste rubriek ‘Even afrekenen’ is in een nieuw jasje gestoken, met ruimte om meer van de winkel en ondernemer te laten zien. We trappen af met Sanne Roovers van A. Holland Schoenen in Nijmegen, een speciaalzaak voor modisch comfort. Hoe leidt Roovers haar bedrijf? “Comfort wordt steeds belangrijker. Vrouwen hebben hun pumps verruild voor sneakers en bikerboots.”

Lees ook: 5 ondernemerslessen van Sanne Roovers (A. Holland Schoenen)

Achtergrond: opvolger gezocht

Gebrek aan overnamekandidaten is een groeiende zorg voor de mode- en schoenenbranche. In deze editie verdiepten we ons in de kwestie bedrijfsopvolging. Is er geen nageslacht dat de zaak wil overnemen, waar vind je dan een geschikte opvolger? En hoe regel je dat?

Nieuw gezicht: Mark Kok van Shoezz by Glamz

Van de mode- naar de schoenenbranche: in februari openden ondernemer Mark Kok en zijn vriendin Ans Timmermans Shoezz by Glamz in Weert, een spin-off van hun bestaande modezaak in dezelfde stad. In de rubriek ‘Nieuw gezicht’ maak je kennis met de kersverse schoenenondernemer. “In dit vak moet je een beetje lef hebben.” 

Vakidioot: Marco Facchinetti van Bestetti Shoes

In de rubriek ‘Vakidioot’ leggen we inspirerende schoenenprofessionals een aantal persoonlijke vragen voor. Voor deze editie spraken we met de Italiaanse architect Marco Facchinetti, die sinds 2016 aan het hoofd van het exclusieve schoenenmerk Bestetti staat (in Nederland verkrijgbaar via luxeplatform The Hand). Wie is de man achter dit merk?

Lees ook: Voor liefhebbers van kwaliteit: The Hand haalt exclusieve mannenschoenen naar Nederland


Wil je als eerste op de hoogte zijn van nieuws over retailers en leveranciers, ontwikkelingen in de markt en actuele trends? Met het Schoenvisie Totaal-abonnement ontvang je 9 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendforecasters, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag. Nog geen abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden.