Nu in Schoenvisie #2: Ecco, wat te doen met retouren en de nieuwste schoenenmerken en -trends

AMSTERDAM, 13 februari 2018 10:49 | Rik de Langen

In Schoenvisie 2 een groot interview met Ilhan Kara van Ecco, een achtergrondverhaal over retouren en wat je daarvan kan leren. We spotten interessante nieuwe merken in Cast en bijzondere trends op de catwalk, en stellen je voor aan sneakerlabel Yves Carter Studios. Verder de rubrieken Markt in Cijfers, Even Afrekenen, Mode-icoon en Vakidioot.

Profiel: De stapsgewijze transformatie van Ecco

‘De klant is veranderd en wij moeten mee’

Ecco heeft in de afgelopen anderhalf jaar stapsgewijs een metamorfose ondergaan. Van de collectie tot het distributiebeleid en de marketinguitingen: alles werd aangepakt. Ook hoopt het merk een jongere doelgroep te bereiken. "Dat lukt niet door puur vast te houden aan je bestaande klanten", vertelt salesmanager Ilhan Kara aan Schoenvisie in het kantoor van Ecco Benelux in Cast.

Even afrekenen: wat is het bongemiddelde bij Leene Schoenen & Tassen in Ermelo

Nederlanders staan niet bepaald bekend om loslippigheid als het gaat om hun portemonnee. Maar Etelka Oortwijn van Leene Schoenen & Tassen in Ermelo geeft openheid van zaken aan de hand van een bongemiddelde

Marktcijfers: wat zijn de online bestedingen in het derde kwartaal van 2017

Uit de Thuiswinkel Markt Monitor blijkt dat de online bestedingen weer fors zijn toegenomen. Het segment ‘schoenen’ is niet de hardst groeiende tak op dit gebied, maar het staat met 36 procent wel op de vierde plaats in de groei van online bestedingen in Q3 2017. Gino Thuij, Industry Lead Fashion, Home & Lifestyle Gfk licht de cijfers voor ons toe.

Inkoop: een selectie van nieuwe merken in Cast

Van verstelbare schoenen tot pumps in 30 kleuren; de afgelopen maanden mocht Cast veel nieuwe merken verwelkomen. In dit overzicht tonen we een selectie van labels die dit seizoen voor het eerst hun collectie in het schoenencentrum presenteren.

Nieuw gezicht: Ylmar Haring en Maurits van Kleef van sneakerlabel Yves Carter Studios

Sneakerlabel Yves Carter Studios van Ylmar Haring dicht een gat in de mannenschoenenmarkt. Dat blijkt uit feedback online en van influencers. Sinds studievriend Maurits van Kleef bij hem werkt, is het merk in te kopen. Yves Carter Studios profileert zich als ontwerpstudio voor schoenen. “We ontwerpen alles in eigen huis. Over elk detail is nagedacht”, aldus Ylmar Haring en Maurits van Kleef. 

Gezien op de catwalks: bont, veren en fluweel

Het schoenenbeeld voor komend najaar schreeuwt gewoon om aandacht. Op de internationale catwalks zagen we een bonte parade voorbijkomen met veel aaibare materialen als bont, veren en fluweel. Ook de modellen, details, kleuren en prints zijn zonder meer uitgesproken te noemen. De designers hebben verder een prominentere rol voor de sok voor ogen. Een item om dus rekening mee te houden. 

Achtergrond: van retouren kun je leren

'Gratis retourzendingen versterken de band met je klant'

Dat het aantal retourzendingen stijgt omdat steeds meer mensen online kleding en schoenen bestellen, kan zorgelijk zijn. Maar dat hoeft niet per se. Retourbeleid biedt ook een kans om de relatie met de online shop-per te versterken.

Mode-icoon: de legerkist

Sommige items leggen een lange weg af voordat ze de status van mode-icoon bereiken. Legerkistjes zijn schoenen die oorspronkelijk voor militaire doeleinden zijn gebruikt. Schoenen zijn het essentieelste onderdeel van de legeroutfit: als de voeten van een soldaat het begeven, heeft hij verder niets aan zijn uitrusting. Wist je bijvoorbeeld dat de linker en rechter legerkist ooit gelijk waren?

Vakidioot: Alisha Staats, oprichter van schoenen- en accessoiremerk Cha

In de rubriek Vakidioot leggen we een schoenenprofessional een aantal persoonlijke vragen voor. Deze keer: Alisha Staats (35), oprichter en eigenaar van schoenen- en accessoiremerk Cha. Waar haalt zij haar inspiratie vandaan? 'Qi Gong helpt me met beide benen op de grond te blijven staan.’


Met het Schoenvisie Totaal Jaarabonnement ontvang je 9 keer per jaar het blad met interviews, achtergronden en marktcijfers uit de schoenenbranche, plus onbeperkt toegang tot alle artikelen op onze website. Ook ontvang je twee keer per jaar de kleurkaarten, speciaal voor onze abonnees samengesteld door onze trendforecasters, en krijg je korting op evenementen als de Trenddag. Nog geen abonnee? Bekijk hier de mogelijkheden.