Nike profiteert van ophef rondom controversieel nieuw gezicht

AMSTERDAM, 11 september 2018 15:16 | Tessa van Glabbeek

Nadat vorige week bekend werd gemaakt dat Colin Kaepernick het nieuwe gezicht is van Nike, protesteerden verschillende mensen door hun Nike schoenen en kleding te verbranden. De koers van Nike daalde een dikke twee procent, maar daarentegen steeg de online omzet afgelopen weekend met dertig procent.

Vorige week maakte sportmerk Nike bekend een nieuw gezicht te hebben voor de nieuwe 'Just do it'- campagne: Colin Kaepernick. Hij was in 2016 de eerste National Football League (NFL)-speler ooit die niet ging staan tijdens het Amerikaanse volkslied uit protest tegen racisme en politiegeweld. Een groot deel van Amerika viel over hem heen waarna geen enkele NFL- club hem nog een contract wilde aanbieden. Nike besloot met hem in zee te gaan voor de nieuwste 'Just do it'-campagne. Op de reclamefoto is het gezicht van Kaepernick te zien en de tekst ‘Believe in something, even if it means sacrificing everything. Just do it’. Bij verschillende Amerikanen schoot dit in het verkeerde keelgat.

Onder andere bij de Amerikaanse president Trump. Op Twitter stelt hij dat Nike “gekild” zal worden op de Amerikaanse beurs. Het tegendeel blijkt waar: Nike is weliswaar drie procent gekelderd op de beurs, maar inmiddels begint dat weer te stijgen. Daarnaast steeg de online omzet afgelopen weekend met dertig procent.

Boycot

Verschillende Amerikaanse sportliefhebbers zijn een boycot gestart. Ze plaatsen video’s en foto’s van hun kleding en schoenen die ze in brand hebben gestoken. Ook worden er Nike-logo’s uit kledingstukken geknipt.

Al vrij snel daarna doken de reacties op van mensen die een spin geven aan de hele situatie. Zo kwam Nike met een reactie “How to burn our products safely”. Het is nog niet duidelijk of deze afbeelding ook echt vanuit Nike zelf komt. Bored Panda maakte een overzicht van alle ‘Meme’s’ in reactie op Nike’s nieuwe advertentie.