Modefabriek juli 2019: ‘Inspirerend’ en ‘Van Off_South kregen we energie’

AMSTERDAM, 11 juli 2019 18:24 | Tessa van Glabbeek

Modefabriek voerde dit seizoen enkele veranderingen door. Zo werden de beursdagen verplaatst (van zondag en maandag naar maandag en dinsdag) en verhuisde de streetwearlabels naar een nieuwe locatie, onder de naam ‘Off_South’. Hoe hebben merken en retailers dit ervaren?

Afgelopen week was het weer tijd voor dé modebeurs van Nederland. De Amsterdamse Rai was 8 en 9 juli het toneel van Modefabriek. Ten opzichte van de vorige edities was het anders dan anders. De beurs werd gehouden op maandag en dinsdag in plaats van zondag en maandag én er kwam een geheel nieuwe evenement bij: Off_South, met (voornamelijk) streetwearlabels op een (tijdelijke) locatie waar je per shuttlebus naartoe kon.

Maandag

De rijen bij de entree van Modefabriek op maandagochtend beloofden veel goeds. De maandag ging succesvol uit de startblokken. Het was net na twaalf uur toen veel standhouders in ‘mannenmodehal’ Noord al veel aanloop hadden gehad. De verplaatsing van de dagen (van zondag en maandag naar maandag en dinsdag) bevalt de meesten goed. “Het valt tot nu toe niet tegen”, zegt Dave van Benthem van Fashionwork, agent van onder meer Bertoni of Denmark, Pockies en Bruun & Stangade. Wel vindt hij het onduidelijk met Off_South erbij deze editie. “Ik weet niet of het slim is. Ik krijg er van bezoekers ook wel vragen over, onder meer of daar dan de modische merken staan. Ik snap dat er iets moet gebeuren voor de beurs, je moet de retailer wel blijven boeien en dat doe je niet door elke keer hetzelfde te doen.”

Off_South

De combinatie met Off_South dit seizoen was ook voor Loes Uijtdehaag van Bastiaansen Modestad verwarrend: “Off_South zag er heel vet uit, maar dat je er met een busje naartoe moet, was toch wel onhandig. Die dagen zijn al zo druk, dus je wilt alle tijd benutten die je hebt.” Verder is Uijtdehaag wel te spreken over deze editie: “Het was weer inspirerend om te zien wat er voor lente-zomer 2020 allemaal bedacht is en merken hadden goed hun best gedaan met hun collecties en de stands.”

Tekst loopt door onder de foto

Modefabriek juli 19 5

Personeel

Bart Wijgergangs van broekenlabel Alberto is zeer tevreden over de start op maandag. “Vandaag is het goed qua bezoekers, morgen is nog wel even afwachten. Er was van tevoren wat kritiek op het weghalen van de zondag, omdat op die dag veel medewerkers mee konden naar de beurs. Maar ik zie dat retailers nu ook personeel mee hebben.” Wijgergangs vindt dat er niet meteen moet worden geoordeeld. “We moeten er het positieve van inzien.”

Kwaliteit gesprekken

Ben Mulder van mannenmodemerk Benvenuto heeft aan het begin van de maandag ook al veel bezoek gehad. “Ik denk dat ik vandaag al veel klanten zie en dat het morgen (dinsdag, red.) niets wordt, omdat het vandaag al zo ontzettend druk is. Maar dat is niet erg. Want de mensen die ik normaal in twee dagen zie, komen dan op één dag.” “Als het wat rustiger is, heb je meer tijd voor mensen”, vindt Rob Schalker van Transit Textiles Agency. “Dat is goed voor de kwaliteit van de gesprekken, ook belangrijk.”

Tekst loopt door onder de foto

Modefabriek juli 19 4

Rustige dinsdag

De maandag en dinsdag verschillen als dag en nacht. Bij aankomst op dinsdag kan iedereen gelijk doorlopen. De beursvloer oogt de hele dag rustig. Sinha Krijnen van vrouwenmodemerk MbyM verwachtte de stille dinsdag al de dag ervoor: “Ik dacht al dat het dinsdag rustig zou worden en dat is ook zo. Er stonden gisteren rijen voor de ingang en ik had het idee dat iedereen op één dag kwam. Het kan natuurlijk ook zijn dat mensen eraan moeten wennen. Je kan niet na een keer zeggen dat het niet werkt.” De drukte op maandag was voor Krijnen lastig: “Het kwam met vlagen, waardoor het op sommige momenten zo druk was dat je niet iedereen kon helpen. Dat is wel lastig.”

Marike Gennissen van Dwrs Label is ook nog niet helemaal zeker over de verschuiving in dagen: “Ik heb het idee dat het op de zondagen altijd drukker was dan de dinsdag nu. Maar aan elke verandering moeten mensen wennen, dus ik denk dat we het nog wat tijd moeten gunnen.” Zo tussen de modemerken voelt Gennissen zich prima op haar plek: “We hebben ook veel modeklanten, dus mensen kunnen makkelijk doorlopen van een kleding- naar een schoenenmerk.” 

Inspiratie opdoen

Lotte Wegdam van Ten Eekelder Schoenen gaat vooral voor de inspiratie naar Modefabriek: “We willen voornamelijk zien wat de kleuren worden en wat we zien in de mode voor zowel mannen als vrouwen. Het was dit seizoen erg inspirerend bij de vrouwen, we zagen veel nieuwe kleuren en stijlen. Bij de mannen was het wat minder spannend, een beetje saai zelfs. Alles wast we daar hebben gezien, kenden we al.” De verschuiving in dagen is voor Wegdam niet vervelend: “Wij gaan sowieso nooit op zondag naar een beurs, dus voor ons is het prima.”

Tekst loopt door onder de foto

Modefabriek juli 19 3

Maatje groter

Een merk dat er dit keer voor het eerst stond, was plussizelabel Only Carmakoma, dat mode verkoopt van maat 42 tot en met maat 54. “Wij zijn eigenlijk heel tevreden, vandaag is het wel wat rustiger maar ook nu is er nog aanloop,” vertelt salesmanager Monique Verhagen. “We hebben al veel mensen langs gehad die het merk nog niet kenden. Die moeten drie keer kijken, voordat ze zien dat het een plussizemerk is. We willen ook de winkels bedienen die de vraag krijgen of er nog een maatje groter is. Met ons merk kunnen ze ook de klant bedienen die net niet in de reguliere maatjes past. Er was vooral veel interesse in de maatseries tot en met maat 48.”

Positief verrast

Björn Snel van de schoenenlabels Inuikii en Wushu, was positief verrast door Modefabriek: “Twee jaar geleden ben ik er geweest en toen viel de beurs me erg tegen. Het was mooier weer en dan komen er minder mensen. Voor deze editie lagen mijn verwachtingen dus ook wat lager, vooral omdat er toch zo’n een derde van de oppervlakte naar Off_South is verhuisd.” Waarom Snel dan tóch voor Modefabriek koos, is vanwege zijn nieuwe merk Wushu: “Je wilt een nieuw merk een goede introductie meegeven en waar kan dat beter dan op Modefabriek als je zowel mode- als schoenenzaken wilt aanspreken?”

Dit vond Modefabriek van de afgelopen editie

De organisatie van Modefabriek kijkt met een goed gevoel terug op de afgelopen editie, zo reageert de woordvoerder: “Het was een spannende editie om te organiseren. De eventdagen hebben we verplaatst en er kwam met Off_South een heel nieuw event bij. Gelukkig kijken we erg tevreden terug.” De organisatie heeft al veel reacties gekregen op de verandering: “Vanuit verschillende invalshoeken. We gaan nu alles evalueren en nemen dat allemaal mee naar de volgende editie.”

Of de beurs vanaf nu elk seizoen plaatsvindt op maandag en dinsdag, is nog niet zeker: “Maar de aanstaande wintereditie in ieder geval wel. We willen graag voor beide edities – zomer én winter – testen en evalueren of het werkt.” De voornaamste reden voor de verplaatsing in dagen was de wens vanuit de markt: “We geloven dat het zo voor Nederlandse én internationale retailers en andere modeprofessionals makkelijker wordt om naar Modefabriek te komen. Daarnaast zijn de zondagen ook vaker belangrijke ‘winkeldagen’ voor de retailer”, aldus de woordvoerder.

Het nieuwe event Off_South beviel goed, de organisatie krijgt dan ook positieve reacties, zo vertelt de woordvoerder: “Mensen vinden het een coole locatie met een goede sfeer, waar het product en het verhaal centraal staat.” Veel merken verhuisden van de Modefabriek-vloer naar die van Off_South. Toch waren er bij elkaar meer merken aanwezig dan andere edities, ook al leek Modefabriek een stukje leger, met één hal minder: “Met Off_South erbij waren het in totaal eigenlijk meer merken dan bijvoorbeeld de vorige zomereditie. Overigens is het voor Modefabriek ook geen ambitie om altijd te blijven groeien in vierkante meters. We kiezen er dan liever voor om met Modefabriek het meest creatieve en inspirerende fashionevent te zijn.”

De wintereditie staat gepland op maandag 27 en dinsdag 28 januari 2020.

schoenvisie geblokkeerd

Heeft u al een abonnement, maar nog geen inlog-account, klik dan hieronder op account activeren.

Heeft u nog geen abonnement, maar wilt u wel het volledige artikel op onze website lezen?
Bestel dan nu uw abonnement