'Consument shopt nog steeds het liefst in fysieke winkels'

AMSTERDAM, 13 maart 2018 11:05 | Rik de Langen

Brancheorganisatie Inretail ondervroeg 2000 consumenten naar hun voorkeuren ten aanzien van winkelen. Daaruit blijkt dat het winkelen in de winkelstraat nog steeds erg populair is. Wel vind de oriëntatie steeds vaker op internet plaats.

Inretail heeft een onderzoek gedaan onder 2000 consumenten. Daaruit blijkt dat 'fysiek winkelen de komende jaren onverminderd populair blijft' Zo'n 72% van de consumenten kan zich niet voorstellen in de toekomst alles online te kopen. Liefst 67% van de mensen vindt winkelen leuk en 49% winkelt wel eens zonder echt iets nodig te hebben.

Tegelijk is het steeds vanzelfsprekender dat een groot deel van de oriëntatie die aan de werkelijke aankoop vooraf gaat via online kanalen verloopt.

De enquete werd uitgevoerd in het kader van 'Retail richting 2030',  het onderzoek van INretail naar het veranderende retailspeelveld. "Wie ook in 2030 nog mee wil doen moet nu stappen zetten,” stelt Jan Meerman, directeur van INretail, in een persbericht. “Je moet steeds blijven werken aan je attractiewaarde van je winkel en je aanwezigheid die zichtbaar moet zijn voor de consument.”

Duurzaamheid en MVO

Consumenten vinden duidelijkheid over de herkomst van producten of de omstandigheden waarin ze zijn gemaakt belangrijk (59%). Verder komt naar voren dat de helft van de deelnemers aan het onderzoek vindt dat bedrijven moeten aantonen dat ze maatschappelijk verantwoord ondernemen.Ook lokale inzet voor de gemeenschap wordt gewaardeerd.

Sociale media

De rol van sociale media in het aankoopproces groeit. Maar liefst 55% van de jongeren geeft aan 'af en toe gestimuleerd te worden een aankoop te doen' door sociale media. Bij gehele groep deelnemers is dit 34%. Verder zijn online reviews ook erg belangrijk. Van de potentiële kopers vindt onder de jongere doelgroep 64% reviews van anderen belangrijk als informatiebron.Onder de hele groep ondervraagden is dit 48%.


ABONNEES LEZEN OOK:

Zijn online reviews een must? ‘Klanten gaan sneller tot aankoop over’

Online reviews zijn belangrijker dan ooit. Of je nu een webshop runt of een fysieke winkel, online beoordelingen van je klanten zorgen voor meer aankopen. Maar hoe werkt zo’n reviewsysteem nu precies?