Inretail: ‘Omzet schoenenbranche daalt in 2019’

AMSTERDAM, 11 januari 2019 16:17 | Tessa van Glabbeek

Inretail voorspelt dat de omzet in de schoenenbranche voor 2019 iets daalt ten opzichte van 2018: zo’n 1 procent.

De omzet in de schoenenbranche gaat in 2019 licht dalen ten opzichte van 2018, zo voorspelt Inretail. De modebranche haalt gemiddeld dezelfde omzet als vorig jaar. Jan Meerman, algemeen directeur van Inretail zegt in een persbericht: “een optelsom van signalen maakt ons behoedzaam. De totale omzet groeit nog steeds als je retailbreed definieert, maar met steeds meer aanbieders en kanalen wordt de koek met meer, ook branchevreemde, spelers gedeeld.” Dat beïnvloedt de verwachtingen van onder andere de mode- schoenen en sportbranche.

Meerman vraagt zich af waaraan consumenten de beloofde koopkracht van 1,6 procent gaan besteden: “Huishoudens merken de economische groei waarover iedereen spreekt nauwelijks, maar krijgen wel onverwachte kostenstijgingen te verwerken. Dat zijn geen prettige verrassingen en werkt door in het vertrouwen en de koopbereidheid.”

Duurzaamheid wordt ook steeds belangrijker in een bewuster uitgavepatroon. Tweedehands items en abonnementsvormen op kleding en woonproducten groeien in populariteit. Consumenten winkelen nog steeds heel graag, maar de aanschaf van een product is een steeds bewustere afweging, zo schrijft Inretail.

“De koopmogelijkheden die consumenten 24 uur per dag hebben, zijn natuurlijk ook 24 uur lang verkoopkansen voor ondernemers,” zegt Meerman. “Als je die route kiest, dan vraagt dat om een excellente online strategie. Andere factoren, zoals geweldig ontwikkelde sociale vaardigheden van verkoopmedewerkers, zijn cruciaal als je met de fysieke winkel het verschil gaat maken.”