Inretail: omzetgroei voor schoenenbranche in eerste helft 2018

Amsterdam, 2 augustus 2018 15:56 | Tessa Bentvelsen

Ondanks een paar slechte maanden, heeft de schoenenbranche in de eerste helft van 2018 toch een omzetplus gemaakt.

In de eerste zes maanden van 2018 heeft de schoenenbranche een omzetplus gemaakt van 2,4 procent in vergelijking tot dezelfde periode vorig jaar. “De uitstekende omzetten die mode- en schoenenverkopers in april noteerden, compenseerden de matige omzetmaanden mei en juni”, schrijft Inretail in een persbericht. In het tweede kwartaal was zelfs een groei te zien van 7,5 procent. De omzet in kinderschoenen steeg 12,6 procent in Q2 en in vrouwen- en mannenschoenen 7,8 en 1,8 procent.

De omzet bij moderetailers is met 0,7 procent gestegen in de eerste helft van 2018 en met 2,6 procent in het tweede kwartaal. De sportretailmarkt daalde met 3,3 procent in H1. InRetail verwacht in 2018 een omzetgroei van 2 procent voor de mode- en schoenenmarkt en voor de sportmarkt een groei van 1 procent.  “In de markt voor mode, schoenen en sport wordt het een uitdaging om in het derde kwartaal een groeispurt te maken. De aanhoudende zomer tempert momenteel nog de interesse voor de nieuwe collecties.”


Online

De omzet van online schoenenverkoop steeg in het tweede kwartaal van 2018 met 22,4 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De online verkoop van mode steeg in Q2 met 19,1 procent. “Steeds meer retailers werken met een multichannel formule om omzetkansen te optimaliseren”, schrijft Inretail. “De sleutel zit in het continu aansluiting houden op het gedrag van de klant die telkens schakelt tussen de on- en offline wereld.”