ING: Detailhandel groeit, e-commerce wint nog steeds terrein

AMSTERDAM, 8 juli 2019 13:03 | Wilke Wittebrood

De Nederlandse detailhandel blijft nog steeds groeien. De internetverkoop heeft daarnaast een grote vlucht genomen.

De Nederlandse detailhandel profiteert ook in 2019 van een sterke binnenlandse economie. De omzetgroei loopt iets terug tot ruim 2,5 procent (in 2018 pluste de detailhandel nog met 3,3 procent en in 2017 met 3,8 procent). Dat meldt ING in de nieuwste sectorprognose. Die groei is net als in de voorgaande jaren vaak online te vinden.

De internetverkoop heeft dankzij sterke internationale pure players een grote vlucht genomen, stelt ING. Dit ten koste van fysieke spelers. Het fysieke kanaal hergroepeert zich meer en meer vanuit grote steden en outlets, met daarbuiten een aantal succesvolle local heroes. Volgens ING zal de online groei op termijn afremmen, maar niet tot stilstand komen.

De verwachting voor 2025 is dat het online kanaal in de schoenenbranche de helft van de omzet pakt, en in de modebranche 40 procent. Maar niet alleen pure webshops groeien, vooral ook (van oorsprong) fysieke winkels maken stappen met hun e-commerce activiteiten. Bij online retailers komt er na jarenlange focus op het marktaandeel nu meer nadruk te liggen op verbetering van het rendement, onder meer met pogingen om de retourstroom onder controle te krijgen.

 

ING Online raming