Google Shopping gaat concurrentie aan met fysieke retailer

AMSTERDAM, 8 oktober 2019 13:22 | Tessa van Glabbeek

Zoekmachine Google heeft in de Verenigde Staten zijn winkelportaal Shopping in een nieuw jasje gestoken. Met de nieuwe look, die eruit ziet als een luxe warenhuis, gaat de zoekmachine de concurrentie aan met fysieke retailers.

Google heeft zijn Amerikaanse versie van het winkelportaal Shopping in het nieuw gestoken en dat maakt het volgens Emerce een wezenlijke concurrent voor fysieke retailers. De zoekmachine pakte de mobiele versie van shopping.google.com aan en rustte deze uit met verschillende features waardoor het eruit ziet als een gestileerd warenhuis.

Fotofunctie

Volgens Emerce zit er een paar features in ‘waar niet elke winkelier blij van wordt’. Zo kan de shopper aangeven of hij iets online wil kopen of ook wil zien welke winkels in de buurt een artikel op voorraad hebben. De nieuwswebsite vraagt zich af of fysieke retailers zitten te wachten op Google-shoppers die kleding fotograferen, met een nieuwe fotofunctie, en vervolgens op zoek gaan naar vergelijkbaar of goedkoper assortiment elders.

Prijstracker

Een andere feature is de prijstracker, zodat gebruikers prijzen kunnen volgen. Bij een prijsverlaging of actie ontvangt de consument een melding. Of en wanneer de nieuwe versie van Google Shopping in Europa wordt gelanceerd, is nog niet bekend.